Danske Bank skal bruke høsten til å rydde opp

Danske Bank i Norge har tatt for høye renter på purregebyrer og i enkelte tilfeller også for høye purregebyrer.
Ifølge banken skyldes dette en feil i et it-system, og Trond F. Mellingsæter, administrerende direktør i Danske Bank Norge, sier til DN at bankens nye ledelse tar et «dypdykk» i alle it-systemer og vil være åpne om feil som er funnet.
– Nå rydder vi opp, sier Mellingsæter til avisen.
Ifølge ham vil de berørte kundene få tilbakebetalt innen utgangen av året.
Danske Bank Norge har fått kritikk fra Finanstilsynet fordi banken ikke har fulgt regelverket for hvitvasking. Dette har ført til at banken siden i fjor høst har betalt dagbøter til tilsynet for manglende etterlevelse av antihvitvaskingsreglene.
Bøtene har etter hvert nådd rundt fire millioner kroner. Lenge var bøtene på 20.000 kroner dagen, mens det har falt til 10.000 kroner dagen fra juni i år etter at feil er rettet opp, skriver DN.
– Status er at vi har lukket 35 av 35 saker på én liste, og vi har lukket tre av fire ordrer (mer alvorlige forhold, DN.anm.). Der forventer vi at den siste lukkes til høsten, sier Mellingsæter til avisen.
Det siste punktet gjelder kravet om systemer som avdekker politisk eksponerte personer.
– Det krever en it-utvikling internt i banken, og betydelig manuell jobb hos oss og hos en del av våre bedriftskunder. Arbeidet med identifisering av personer ble jobbet mye med gjennom våren, og nå gjenstår det å få lukket siste punkt, sier kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen til DN.
Danske Bank svarer på krass kritikk fra Finanstilsynet: – Hvitvasking står øverst på min agenda
Danske Bank har økt innsatsen i antihvitvaskingsarbeidet for å etterkomme norske krav
Fall i renteinntektene for Danske Bank Norge
Danske Bank: – Vi må bryte ned interne siloer
Eksperter hardt ut mot Danske Bank: – Dette er veldig alvorlig for banken