Danske Bank har tatt for høye renter på purregebyrer

Det kan være så mange som 190.000 norske kunder som er rammet av feilen hos Danske Bank.
TATT FOR MYE: Danske Bank skal ha tatt for høy rente på purregebyrer og i enkelte tilfeller også for høye purregebyrer. | Foto: Magnus Eidem
TATT FOR MYE: Danske Bank skal ha tatt for høy rente på purregebyrer og i enkelte tilfeller også for høye purregebyrer. | Foto: Magnus Eidem

I en melding på sine nettsider opplyser Danske Bank i Norge at de har tatt for høye renter på purregebyrer og i enkelte tilfeller også tatt for høyt purregebyr. Banken skal nå undersøke alle purregebyrer de har belastet i Norge siden 2008, skriver DN.

Det er uklart hvor mange som er blitt feilbelastet, men Danske Bank skriver at alle berørte vil bli kontaktet så fort som mulig.

– Vi har dessverre identifisert at vi har tatt oss for høye renter på purregebyrer. Det dreier seg potensielt om opptil 190.000 norske kunder. Det er viktig å påpeke at det er snakk om relativt små summer per kunde, sier kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen i Danske Bank til DN.

Banken skriver videre at innkrevingen av nye purregebyrer stoppet i januar 2021, og for at dette ikke gjentar seg vil banken rette på IT-systemene sine.

Forbindelse til Danmark

Danske Bank opplyser at problemet oppsto «under overføring av eldre IT-systemer til nye. Vi fant ut av den feilaktige innkrevingen av renter på purregebyrer i forbindelse med en analyse av våre prosesser og systemer relatert til en annen sak i Danmark».

DN skriver at det var Berlingske og TV2 Danmark som pekte på denne saken allerede i fjor, der Danske Bank har krevd inn foreldet gjeld fra danske kunder i strid med reglene siden 2004. Dette også som følge av feil i bankens data- og IT-systemer.

Da saken først ble kjent opplyste underdirektør Rob de Ridder i Danske Bank at de regnet med at opp mot 15.000 personer var rammet og skulle få tilbakebetalt. Nå anslår de at det kan være opptil 15.000 flere.

Danske Bank har hittil avvist at feilen i data- og it-systemene har fått konsekvenser for andre skandinaviske kunder. Men i et brev til det danske Finanstilsynet datert mandag 28. juni kommer det frem at banken nå har identifisert mulige problemer for bankens norske kunder, skriver DN.

I Danmark har halvarparten av kundene dette gjelder betalt under 10 DKK, mens de andre har betalt rundt 20 DKK. I Norge forventer Danske Bank at snittet vil ligge litt høyere enn i Danmark.

Danske Banks Mobilepay, Vipps og finske Pivo slår seg sammen

Danske Bank er den eneste norske banken som betaler daglige bøter til Finanstilsynet

 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også