Debatt: Derfor gjør AI det vanskeligere for svindlerne

Veksten i nettsvindel ser på ingen måter ut til å avta. Derfor tvinges finans- og telekombransjen til å dreie både fokus og investeringer mot sikkerhet. 
Analytiker Jon-Marius Bru i Experian ser sammenheng mellom kundereiser og svindelbekjempelse. | Foto: Experian
Analytiker Jon-Marius Bru i Experian ser sammenheng mellom kundereiser og svindelbekjempelse. | Foto: Experian
Jon-Marius Bru, analytiker i Experian

Like prekært som å bekjempe svindel, er behovet for å forbedre kundereisen. Hele 73 posent av respondentene nevner dette som fokusområde i tiden fremover. Hvordan skal de så møte begge disse utfordringene til samme tid?

En ny rapport fra Experian viser at så mange som 3 av 4 beslutningstagere har satt svindelforebyggende tiltak øverst på listen.

Det mange ikke tenker over, er at disse to utfordringene faktisk er knyttet nært sammen. Rett og slett fordi tiltak mot svindel ofte går på bekostning av kundereisen. Hvilket påvirker antallet nye kunder som og kommer inn i kjøpstrakten. 

For å bøte på dette problemet ser stadig flere til ny og innovativ teknologi som kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML). Digitaliseringen av samfunnet har gjort at kundene forventer enklere og kjappere prosesser på alle fronter, også når det kommer til lånesøknader eller kredittsjekk før inngåelse av nye kundeforhold. 

Skyr det tungvinte

I vår undersøkelse sier 43 prosent av forbrukerne at de synes det er upraktisk om en nettbasert søknadsprosess har for mange sikkerhetssjekker. Å finne balansen mellom sikkerhet og en enkel og tilfredsstillende opplevelse for kunden har blitt viktigere enn noen gang. Dette har gjort at over halvparten av de spurte bedriftene sier de har økt digitaliseringsbudsjettet for både interne og eksterne prosesser. Spesielt innen svindelforebygging og avansert analyse.

Når man ser med hvilken fart teknologi som KI og ML har blitt trykket til mang en bedrifts bryst, gir det en god indikasjon på hvor effektiv teknoloigen er. Topp tre bruksområder er innen databehandling, svindel- og kredittrisikovurdering. I hvert av disse tilfellene kan KI/ML gi en betydelig forbedring i evnen til å analysere og tolke data. Særlig har bruken av forskjellige maskinlæringsmodeller for å redusere svindeltrusler blitt et viktig verktøy som gjør at bedriftene kontinuerlig kan tilpasse seg de nyeste svindelmønstrene uten manuell analyse.

Integrasjonen av KI og ML krever imidlertid betydelig datakraft, noe vi ser tydelig ved økningen i bruk av skytjenester blant de spurte bedriftene. Skybaserte løsninger gjør det enklere å skalere mer effektivt, og 76 prosent sier at nettopp denne fleksibiliteten og skalerbarheten var en viktig grunn til å investere i skyteknologi.

Bruk av AI og ML øker automatiseringen av kredittsjekker og strømlinjeformer dermed også ofte kundereisen, noe som igjen fører til færre feilaktige avvisninger. Antallet saker som må sendes for manuell gjennomgang reduseres også, noe som igjen gir raskere responstid.

Kostnad og tap forbundet med svindel øker i rekordfart, og i lys av dette er maskinlæring raskt blitt et nødvendig verktøy for å holde tritt med dem som prøver å lure oss. Ved å ta i bruk den nyeste teknologien kan bedrifter holde tritt med et stadig skiftende trusselbilde samtidig som kundereisen forbedres. 

Jon-Marius Bru, analytiker i Experian

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også