Analysesjef om Storebrand-kjøpet: – Finansielt tvilsom investering

Storebrand betaler 330 millioner for AIP. Carnegie-analytiker er skeptisk.
SER MULIGHETER LENGRE FREMME: Carnegies analysesjef, Johan Ström, konkluderer med at Storebrands kjøp av AIP var en «strategisk smart, men finansielt tvilsom investering». | Foto: Carnegie
SER MULIGHETER LENGRE FREMME: Carnegies analysesjef, Johan Ström, konkluderer med at Storebrands kjøp av AIP var en «strategisk smart, men finansielt tvilsom investering». | Foto: Carnegie

Torsdag ble det kjent at Storebrand har kjøpt seg opp fra en eierandel på 10 prosent i den danske infrastrukturforvalteren AIP Management, til en eierandel på 60 prosent.

Det gir Storebrand kontroll over AIP, som håndterer en samlet kommitert kapital på om lag 90 milliarder kroner. Kapitalforvalteren har hovedkontor i København og har siden 2012 fokusert på investeringer i fornybar energi.

Carnegie-analytiker Johan Ström er ifølge Finansavisen ikke særlig begeistret over investeringen, som beløper seg til 330 millioner norske kroner.

– Storebrand har mye kapital. Egentlig for mye. Derfor er det godt å se at vekst er i fokus, men her betaler Storebrand for noe som vi ikke tror bidrar spesielt til bunnlinjen. Sånn sett så er det penger ut, men ikke så mye inn, hvert fall i det korte bildet, sier Ström.

Han legger til at oppkjøpet kan skape god verdi for Storebrand over tid, hvis selskapet klarer å øke forvaltningskapitalen i AIP med en positiv margin.

AIP vil fortsatt operere under sitt eget merke og ledes av sine nåværende partnere. Samarbeidet med Storebrand gir AIP tilgang til en større markedsposisjon og flere investorrelasjoner, skrev partene i en pressemelding. 

Del artikkel

Relaterte artikler

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også