Debatt: – Det er betimelig å spørre seg hvorfor noen banker kun bruker denne ordningen ved kredittsjekk

Banker og andre finansforetak kan enkelt gi kundene sine bedre forutsetninger for å avdekke forsøk på svindel, mener direktør i Digipost, Thomas Mathisen, i denne kronikken.
Direktør i Digipost, Thomas Mathisen.
Direktør i Digipost, Thomas Mathisen.
Direktør i Digipost, Thomas Mathisen

Debatt: Nylig kom Finanstilsynet sin årlige risiko- og sårbarhetsrapport. Den slår fast at det er økning i antall svindeltransaksjoner og at digital kriminalitet rettet mot finanssektoren øker. Bankenes arbeid med å forebygge og avdekke svindel begrenser tapene, men det må stadig utvikles nye tiltak for å holde tritt med svindlerne. Samtidig er det et uforløst potensial i at kundene får de nødvendige verktøyene til selv å avdekke om de blir utsatt for svindel, slik som er tilfellet med gjenpartsbrev i digital postkasse.

I dag er det lovpålagt å sende gjenpartsbrev ved kredittsjekk, og de fleste mottar disse digitalt. At gjenpartsbrevene sendes i en sikker tredjepartskanal som digital post, gir kunden mulighet til å reagere tidlig dersom handlingen som har utløst kredittsjekken er suspekt.

Gjenpartsbrev i digital postkasse har i mange tilfeller resultert i at svindel blir oppdaget tidlig, og at skadeomfanget har blitt begrenset. Det er derfor betimelig å spørre seg hvorfor noen banker kun bruker denne ordningen ved kredittsjekk, og hvorfor andre igjen velger å varsle om kredittsjekk i egne kanaler. 

En viktig del av det forebyggende sikkerhetsarbeidet er nettopp å varsle kunden om viktige hendelser i eksterne kanaler der. Mønsteret kjenner vi igjen fra flere digitale tjenester. Hensikten med slike varslinger og bekreftelser via tredjeparter kan for eksempel være å verifisere at det er du som logger inn på din konto. At du får muligheten til å avvise innloggingsforsøket er et effektivt sikkerhetstiltak. 

Banker og andre finansforetak kan enkelt gi kundene sine bedre forutsetninger for å avdekke forsøk på svindel. Det kan gjøres ved å utvide bruken av digitale postkasser til å varsle om mer enn bare kredittsjekker. Digitale kopier ved inngåelser av avtaler og overføringer av større beløp sendt til en sikker tredjepartskanal kan være en effektiv måte å øke sikkerheten på. Da er du sikker på at du treffer rett mottaker, og at meldingen kommer frem. En slik løsning vil koste lite.

Svindel har blitt et stort samfunnsproblem, et problem som både utfordrer og undergraver tilliten mellom folk og virksomheter. Mange tør ikke lenger å svare på henvendelser fordi de er redd for å bli svindlet. 

Det jobbes utrettelig for å bedre digitale svakheter i finanssektoren, og det gjøre mye bra. Å avdekke, forhindre og begrense omfanget av svindel krever en rekke tiltak på ulike nivåer. Å varsle om viktige hendelser i en sikker kommunikasjonskanal, i tillegg til nett- og mobilbank, bør være ett av dem. At tiltaket bygger på de gode erfaringene fra gjennomføring av kredittsjekk, viser at dette kan være et nyttig verktøy i kampen mot svindel.

Thomas Mathisen er direktør i Digipost.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også

FORTSATT MED: Øyvind Thomassen er fortsatt med som leder i Sbanken etter DNB-fusjon | Foto: Sbanken

Dette gjør Sbanken-sjefene i dag

For abonnenter