Dette mener ansatte i bank, finans og forsikring om hybridarbeid

Tre av fire vil vurdere å bytte jobb dersom de blir fratatt muligheten til å jobbe delvis stedsuavhengig, viser en undersøkelse.
TEKNOLOGI: Bedrifter bør strømlinjeforme teknologien mer for å forbedre brukeropplevelsen og produktiviteten ytterligere, mener Norgessjef og HR-leder Kristin Selliken i Kyndryl Norway. | Foto: Kyndryl Norway
TEKNOLOGI: Bedrifter bør strømlinjeforme teknologien mer for å forbedre brukeropplevelsen og produktiviteten ytterligere, mener Norgessjef og HR-leder Kristin Selliken i Kyndryl Norway. | Foto: Kyndryl Norway

Selskapet Kyndryl, som leverer IT-infrastrukturtjenester, har i en undersøkelse kartlagt hvordan hybridarbeid påvirker samarbeid, produktivitet, inkludering og bedriftskultur blant 300 ansatte og ledere i store bank-, finans- og forsikringsforetak i Europa, Nord-Amerika, Japan og India. 

«Flertallet av respondentene i undersøkelsen jobber utenfor kontoret minst to dager i en typisk jobbuke, og nesten av ti mener det er viktig eller ekstremt viktig å kunne jobbe stedsuavhengig,» skriver Kyndryl i en pressemelding. 

Økt produktivitet og bedre samarbeid

For 75 prosent er det så viktig at de vil vurdere jobbskifte hvis de blir fratatt muligheten. Og 72 prosent mener valgfritt arbeidssted tre dager i uken er ideelt. 

Åtte av ti mener at hybridarbeid fører til økt produktivitet og like mange at tidsfrister er enklere å overholde. I tillegg mener 64 prosent at teamene de jobber i samarbeider bedre med hybridarbeid.

– Bør strømlinjeformes

Respondentene påpeker imidlertid at teknologi er en viktig faktor for samarbeid og produktivitet. Finanssektoren har investert betydelig i teknologi for hybridarbeid de siste årene, men mange virksomheter bør ifølge Kristin Selliken, Norgessjef og HR-leder i Kyndryl Norway, strømlinjeforme teknologien mer for å forbedre brukeropplevelsen og produktiviteten ytterligere. 

– Hovedfokus bør være på den menneskelige opplevelsen og at ansatte blir komfortable med verktøyene og applikasjonene. Virksomheter som bygger en sømløs, forbrukerlignende opplevelse for ansatte på tvers av digitale berøringspunkter, kan også rekruttere bedre og beholde flere, sier Kristin Selliken, Norgessjef og HR-leder i Kyndryl Norway.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også