Gjensidige om uværskostnader: – Vil koste over 3 milliarder
![KREVENDE: – Skadeomfanget er så stort at det ikke er kapasitet til å reparere alle skadene så fort som vi og kundene skulle ønsket, sier konsernsjef Geir Holmgren i Gjensidige. | Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12500392.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Geir%2520Holmgren%2520Storebrand%2520Livsforsikring%252016_9.jpg)
Dermed blir ekstremværet i sommer etter alt å dømme det dyreste for norsk forsikringsbransje noensinne.
– Tusenvis av kjellere ble fylt med vann, der avløp og drenering ikke greide å ta unna de store vannmengdene som kom på kort tid, forteller konsernsjef Geir Holmgren i Gjensidige i en pressemelding.
I tillegg resulterte uværet i at virksomhetstans i mange næringsbygg, raserte hager, skader på innbo, og skader på mange gårdsbruk. I tillegg kommer hundrevis av skader på bil, båt, campingvogn og andre kjøretøy.
Situasjonen er fortsatt krevende for mange av dem som ble rammet, understreker konsernsjefen.
– Skadeomfanget er så stort at det ikke er kapasitet til å reparere alle skadene så fort som vi og kundene skulle ønsket, sier Holmgren.
Mange kunder har valgt å få et erstatningsbeløp fra forsikringsselskapet sitt, og ta seg av reparasjonene selv, noe som kan være en god og raskere måte å komme i mål på, mener Holmgren.
– Vi ser en ganske klar tendens til at det er flere på små steder enn i byene som velger kontantoppgjør. Det har antagelig sammenheng med at folk er nevenyttige, og kanskje også at det er lettere å få hjelp av venner, familie og naboer på små steder enn i storbyer, sier konsernsjefen.