Forbrukerrådet vurderer sak mot Fremtind Service

Mener ny prisstruktur for bomveibrikker er i strid med avtale. 
Fremtind Service vil innføre abonnement på bomveibrikker fremfor dagens ordning med depositum. | Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB
Fremtind Service vil innføre abonnement på bomveibrikker fremfor dagens ordning med depositum. | Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB

Fremtind Service har varslet sine kunder at de vil gå bort fra at kundene betaler et depositum på Autopass bomveibrikker og heller går over til en abonnementsordning hvor kundene betaler fem kroner per måned så lenge de har brikkene. 

Dette har fått Forbrukerrådet til å reagere. 

– Endringen som Fremtid nå har varslet, har de etter vår vurdering ikke hjemmel i avtalen til å gjennomføre. Det går klart frem i eksisterende avtale at adgangen til å endre vilkårene er vært begrenset, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, til E24.

Forbrukerrådet mener ordningen favoriserer kunder som mister eller ødelegger brikkene sine og at prisøkninger eller -endringer bare bør ramme dem som får nye brikker eller erstatningsbrikker. De mener Fremtind Service nå må gå tilbake til den gamle ordningen. 

– Hvis det ikke skjer, vurderer Forbrukerrådet å klage saken inn for relevante myndigheter, sier Iversen.

Fremtind Service mener de har hjemmel for endringen de har innført. 

– Vi foretok en juridisk vurdering før vi varslet kundene om nye avtalevilkår som gjelder fra 1. november. Med vår vurdering er vi trygge på at endringene er i tråd med regelverket. Vår virksomhet er omfattet av og dagens brukeravtaler, sier Skovly til E24.

Fremtind sier de allerede har fått en henvendelse fra Forbrukerrådet om saken og at de har svart på alle spørsmål derfra, uten å høre noe mer om saken. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også