If Forsikring tapte mer terreng på bilforsikring i mai

Tesla og Toyota bidro til å løfte Gjensidige og Tryg i mai, mens If må se sin markedsandel falle langt under det de er vant til. 
Tesla ble det mest solgte bilmerket i Norge i mai. | Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Tesla ble det mest solgte bilmerket i Norge i mai. | Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

I mai måned ble det registrert 13.300 nye personbiler i Norge. De ledende merkene var Tesla og Toyota med henholdsvis 22 og 13 prosent av nyregistreringene. 

Det gir naturlig nok også et løft til forhandlernes forsikringspartnere. Toyota løftet Gjensidige til en markedsandel på 23,0 prosent av nyregistreringene i mai, skriver Bilbransje24. Enter fikk 19,4 prosent.

Dette gikk hardest ut over If Forsikring som falt fra 19,8 prosent i april til 14,8 prosent i mai. Legger man til Volvia forsikring til If sin markedsandel endte de på 19,1 prosent. 

Samlet markedsandel i mai for Tryg og Enter ble 31,7 prosent, opp fra 26,2 prosent i april.

Hittil i år

Gjensidige har en markedsandel hittil i år på 22,9 prosent av bilforsikringene, mens Enter stadig kommer nærmere. Ved utgangen av mai var deres markedsandel på 20,2 prosent.

If har falt med 5,1 prosentpoeng de siste 12 månedende og ligger på 16,1 prosent. Deretter kommer Tryg (10,4%), Fremtind (7,5%) og Volvia (5,1). 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også