If: – Bare én prosent har skaffet seg forsikring

Fra 1. januar må alle privateide elsparkesykler ha lovpålagt ansvarsforsikring for motorvogn. Ifølge If har kun én prosent skaffet seg forsikring. 
PÅLEGG: Fra 1. januar i år må private elsparkesykler ha ansvarsforsikring for motorvogn, etter pålegg fra Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen. Alle sparkesykler for utleie har hatt dette pålegget siden 1. september i fjor.
PÅLEGG: Fra 1. januar i år må private elsparkesykler ha ansvarsforsikring for motorvogn, etter pålegg fra Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen. Alle sparkesykler for utleie har hatt dette pålegget siden 1. september i fjor.

Det er Samferdselsdepartementet som har omklassifisert elsparkesykler og lignende farkoster til «liten elektrisk motorvogn» og innført forsikringsplikt etter bilansvarsloven. Uten ansvarsforsikring for motorvogn er elsparkesykler og ståbrett ulovlige å bruke.

Så langt er bare 1547 private elsparkesykler dekket av den pliktige forsikringen hos forsikringsselskapet If. 

– Ut fra hva vi har sett i markedet så langt, er det god grunn til å tro at det totalt kun kan være rundt 6000-7000 forsikringspliktige elsparkesykler i Norge som nå er dekket etter samferdselsmyndighetes krav. I beste fall, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding. 

Han kommenterer videre at selv om det er vinter ennå er nok disse tallene en indikasjon på at en svært høy andel ikke vil følge myndighetenes pålegg om ansvarsforsikring. Uten ansvarsdekning på elsparkesykkelen må man betale erstatningsbeløpet selv. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også