Store prisforskjeller for elsparkesykkel-forsikring

Fra 1. januar blir det ulovlig å kjøre elsparkesykkel uten gyldig ansvarforsikring. Foreløpig er det stor variasjon i forsikringstilbudene.
ANSVARSFORSIKRING: Fra og med nyttår blir reglene enda strengere for norske sparkesykkeleiere.
ANSVARSFORSIKRING: Fra og med nyttår blir reglene enda strengere for norske sparkesykkeleiere.

I sommer kom en rekke nye regler for brukere av sparkesykler, blant annet promillegrense, aldersgrense og hjelmpåbud. Fra og med nyttår strammes el-sparkesykkelreglene til ytterligere, kjører du uten kan du risikere store bøter og erstatningsansvar.

Tek.no har fått forsikringsprisene fra to selskaper som tilbyr denne typen ansvarsforsikring.

Gjensidige forteller at de vil ta 59 kroner i måneden for en ansvarsforsikring, mens If har satt en pris på 99 kroner.

Forsikringen følger kjøretøyet

Det kan derfor lønne seg å ta en ringerunde til aktuelle forsikringsselskaper for å slippe å betale for mye, skriver Tek.no.

– Ansvarsforsikring for liten elektrisk motorvogn er noe helt nytt for forsikringsbransjen her i Norge, og dette er nok en av grunnene til at det har tatt såpass med tid for å få dette på plass og at prisene er såpass forskjellige til å begynne med. Det er nok bare å forbedrede seg på at tilbudene kan endre seg etter hvert.

Det er også verkt å merke seg at en slik forsikring følger kjøretøyet og ikke en person. Noe som innebærer at en må ha forsikring for hvert eneste elektriske ståbrett, elsparkesykkel eller annen liten elektrisk motorvogn som er i bruk.

Kjøretøyet må være «lovlig»

Noen sparkesykkeleiere vil få en annen bekymring enn løpende forsikringsutgifter, nemlig at de har et kjøretøy som ikke vil la seg forsikre. Dersom elsparkesykkelen for eksempel går for fort eller ikke oppfyller de tekniske kravene, vil du ikke kunne forsikre den.

Tryg forsikring uttaler til Tek.no at i tillegg til at elsparkesykkelen oppfyller statens krav for vekt, bredde, lengde og toppfart, er det også flere punkter å følge med på:

– Fra Trygs side er det også et ufravikelig krav at hastighetssperren på sykkelen ikke skal være mulig å oppheve. Du må kunne oppgi et serienummer på sykkelen, og også hvilket merke sykkelen har, skriver Trygs kommunikasjonssjef Ole Irgens i en e-post til Tek.no.

Elsparkesykkelselskap trekker inn elsparkesykler på grunn av forsikringsregler

Ny forskrift gir høyere erstatningkrav

Må betale 20 prosent av omsetningen i forsikringspremie

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også