Klarnas betalingsløsning «Kjøp nå, betal senere» har blitt svært populær, men Forbrukertilsynet mener Klarna bryter loven slik løsningen fungerer nå.
Tilsynet mener det i praksis er en kredittavtale, og da gjelder strenge lovkrav som Klarna må følge.
«For å inngå en kredittavtale må forbrukere søke om kreditt og signere kredittavtalen. Det er også et lovkrav at den som tilbyr kreditt må foreta kredittvurderinger. Dette gjør ikke Klarna i dag for tjenesten «Kjøp nå. Betal senere». Dette fører til at folk får mulighet til å handle ting på kreditt som de ikke nødvendigvis har råd til å betale for», skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.
Etter loven må betalingsløsningen være likt som å bruke kredittkort, der forbrukerene skal ha rett til å reklamere til Klarna ved svindel og mangler på produktet. Disse rettighetene gir ikke Klarna forbrukerne i dag, sier direktør Trond Rønningen.
– Klarna er en stor aktør i det norske markedet, og vi mener det er alvorlig at de unnlater å følge regelverket for denne tjenesten. Dette går utover svært mange forbrukere som benytter seg av betalingstjenestene deres.
Hvis Klarna ikke legger om sin praksis innen 1. november i år, vil Forbrukertilsynet fra og med samme dato ilegge Klarna en tvangsmulkt på 9 millioner kroner hver uke lovbruddene pågår.
Klarna følger heller ikke loven når det gjelder krav til viktige opplysninger forbrukere skal ha før de inngår en kredittavtale og informasjon om klagebehandling, mener Forbrukertilsynet.
I 2023 mottok tilsynet over 600 klager knyttet til Klarnas «Kjøp nå, betal senere»-tjeneste. De er også kjent med at andre aktører tilbyr samme tjeneste, og understreker at det er viktig at alle aktørene setter seg inn i lovverket og legger om sin praksis.