Visa-undersøkelse: Én av tre vil bruke betalingskort som premierer bærekraftig atferd

I en europeisk undersøkelse scorer Norge høyt på bærekraft, og kundene ønsker seg bærekraftige alternativer.
Illustrasjonsfoto av et Visa-kort. | Foto: Visa
Illustrasjonsfoto av et Visa-kort. | Foto: Visa

Visa og Start7 Group har gjennomført en europeisk undersøkelse, der Norge er med, for å forstå forbrukeres holdninger og atferd til bærekraftig forbruk. Ifølge undersøkelsen er norske forbrukere bedre på å redusere eget avfall og plastforbruk, og til å reparere ødelagte gjenstander, enn hva gjennomsnittet er i Europa, skriver Visa i en pressemelding.

Allikevel er det få nordmenn som har valgt mer bærekraftige bankfunksjoner, selv om nesten halvparten av befolkningen har gått over til papirløse fakturaer når det er lett tilgjengelig, viser undersøkelsen.

Én av tre respondenter i Norge sier de ville brukt betalingskort som premierer bærekraftig atferd. Mens 17 prosent svarer at de vil bytte til et betalingskort som sporer, måler og minimerer karbonavtrykket deres.

– Våre klienter og partnere leter etter konkrete løsninger for å gjøre bærekraftige valg for sine kunder. Bærekraft er et sentralt fokus for oss i Visa, og som et globalt betalingsteknologiselskap har vi et ansvar for å tilrettelegge for bærekraftige alternativer i kjøpsopplevelsen, sier visepresident for bærekraftige løsninger i Europa for Visa, Steve King.

For undersøkelsen viser også at merkevarene må legge til rette for forbrukeren. Én av tre svarer også at det er mindre sannsynlig at de vil handle med merkevarer på grunn av selskapets miljøprofil. Hele 77 prosent svarer at produkter som er bra for miljøet ofte er dyrere, og 67 prosent mener at bærekraftige alternativer ofte ikke er tilgjengelig.

– Norske forbrukere har god kunnskap om bærekraft, men erkjenner også at de riktige valgene ikke alltid er enkle. De forventer at merkevarer er ærlige og transparente. Da må bedriftene ta sin del av ansvaret ved å gjøre bærekraftige løsninger mer tilgjengelig, og enkelt kommunisere fordelene, sier norgessjef Bente Josefsen i Visa.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også