Danske Bank tapte svindelsak
I fjor sommer ble den kvinnelige Danske Bank-kunden oppringt av en mann som utga seg å være fra Økokrim, som fortalte at pengene hennes var i fare. Han klarte å få kvinnen til å logge på Vipps og overføre to summer på henholdsvis 48.000 og 49.000 kroner – totalt 97.000 kroner. Det skriver DN.
Danske Bank har dokumentert at Vipps-transaksjonene er godkjent med BankID og kode, og mener bankkunden selv er ansvarlig for tapet. Banken mener uansett Vipps er riktig klagemotpart, siden pengeoverføringene ikke skjedde med bankoverføring, men via Vipps.
Finansklagenemnda har likevel kommet frem til at det er Danske Bank er ansvarlig, fordi svindelen var preget av sosial manipulasjon. Bankkunden trodde hun overførte pengene til en fiktiv person på Vipps, der pengene skulle stå trygt.
– Danske Bank er uenig i begrunnelsen og resultatet som Nemndas flertall har gitt i saken og vil bruke treukersfristen for å vurdere videre skritt, sier pressesjef Anna-Lena Nordling i Danske Bank til DN.