Danske Bank tapte svindelsak

En Danske Bank-kunde vippset 97.000 kroner til svindlere. Finansklagenemnda mener banken må dekke kundens tap.
IKKE ENIG: – Danske Bank er uenig i begrunnelsen, sier pressesjef Anna-Lena Nordling, som opplyser at de vil vurdere videre skritt. | Foto: Danske Bank
IKKE ENIG: – Danske Bank er uenig i begrunnelsen, sier pressesjef Anna-Lena Nordling, som opplyser at de vil vurdere videre skritt. | Foto: Danske Bank

I fjor sommer ble den kvinnelige Danske Bank-kunden oppringt av en mann som utga seg å være fra Økokrim, som fortalte at pengene hennes var i fare. Han klarte å få kvinnen til å logge på Vipps og overføre to summer på henholdsvis 48.000 og 49.000 kroner – totalt 97.000 kroner. Det skriver DN.

Danske Bank har dokumentert at Vipps-transaksjonene er godkjent med BankID og kode, og mener bankkunden selv er ansvarlig for tapet. Banken mener uansett Vipps er riktig klagemotpart, siden pengeoverføringene ikke skjedde med bankoverføring, men via Vipps.

Finansklagenemnda har likevel kommet frem til at det er Danske Bank er ansvarlig, fordi svindelen var preget av sosial manipulasjon. Bankkunden trodde hun overførte pengene til en fiktiv person på Vipps, der pengene skulle stå trygt.

– Danske Bank er uenig i begrunnelsen og resultatet som Nemndas flertall har gitt i saken og vil bruke treukersfristen for å vurdere videre skritt, sier pressesjef Anna-Lena Nordling i Danske Bank til DN.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også