Kritiserer Sparebank 1s nye fondtilbud: – Mannen i gata blir lurt

Sparebank 1 høster kritikk for bankens nye fondkampanje «Alt-i-ett.» NHH-professor Trond Døskeland mener banken lurer kundene.
«ALT-I-ETT: »De ansatte danser seg gjennom et kontorlandskap i reklamen for det nye fondtilbudet.
«ALT-I-ETT: »De ansatte danser seg gjennom et kontorlandskap i reklamen for det nye fondtilbudet.

Sparebank 1 har i disse dager lansert sin nye løsning for fondsparing kalt «Alt-i-ett». Banken markedsfører produktet som en enkel måte å spare i fond. Nå skriver Dagens Næringsliv at produktet er opptil syv ganger så dyrt som å kjøpe indeksfond.

NHH-professor Trond Døskeland er overfor avisen klar på hva han mener om kampanjen. 

– Mannen i gata blir lurt, sier han. 

DN skriver videre at produktet kun består av aktivt forvaltede fond, som er grunnen til at det er dyrere enn indeksfond. 

Leder for forretningsutvikling i Sparebank 1 Forvaltning, Sondre Kverneng Nordnes, svarer på kritikken ved å mene at DN sammenligner to ulike ting, ved å måle «Alt-i-ett»-produktet opp mot et globalt indeksfond. 

– Sammensetningen er en annen enn den i et globalt indeksfond, noe som gjør at sammenligningen ikke blir helt korrekt, sier han til avisen. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også