Grong Sparebank merker svindelforsøk

Svindlere utgir seg for å være fra lokalbanken, og prøver seg på både privat- og bedriftskunder.
Grong Sparebank merker økt svindelaktivitet. | Foto: Grong Sparebank
Grong Sparebank merker økt svindelaktivitet. | Foto: Grong Sparebank

Namdalsavisa skriver at Grong Sparebank har merket økt svindelaktivitet gjennom sommeren. Svindlerne utgir seg for å være en ansatt i banken, eller i Eika, som Grong er en del av.

I juli ble en privatkunde svindlet for rundt 400.000 kroner, skriver avisen at banken bekrefter. Leder for kundeservice og digital i Grong Sparebank, Ann Jeanett Klinkenberg, forteller videre at svindelforsøkene også gjelder bedriftskundene i banken, som har ført til store økonomiske tap.

I en pressemelding skriver banken at det også akkurat nå jobbes med å stoppe en pågående svindelhendelse hvor svindlere har vært inne i nettbanken til en kunde og overført 850.000 kroner fra kontoen. Kunden skal ha fått en SMS som inneholdt en lenke fra Statens innkrevingssentral torsdag kveld.

– Kunden ble nysgjerrig på hvem dette var, og logget seg inn på lenken. Ved pålogging la kunden igjen informasjon om hvilken bank kunden benyttet, samt passord som tilhører BankID. Kort tid etter ble kunden oppringt av noen som utga seg for å være fra Grong Sparebank, og som refererte til at SMS kunden hadde mottatt var svindel, sier Klinkenberg.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også