Danica Pension må kompensere 25.000 kunder
![Danica pensjon vil kompensere 25.000 kunder som har fått utilstrekkelig rådgivning. | Foto: Mogens Flindt](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14430702.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7mvbsb0c2rtlwy7ociw.jpg)
Danica forsikring skriver på sine danske nettsider at de vil ta kontakt med 35.000 tidligere og nåværende kunder som de har oppdaget har fått for dårlig rådgivning.
Bakgrunnen er en endring i pensjonsalderen i Danmark, hvor pensjonsalderen ble hevet. Danica unnlot å gi råd til kundene etter endringen og rundt 25.000 kunder kan ha gått glipp av en høyere avkastning enn de ville fått med riktig rådgivning.
Danica legger seg flate for feilen og vil kompensere de kundene som har fått for lav avkastning ut fra egenkapitalen.
Det er foreløpig ukjent om feilen også rammer kunder av den norske virksomheten, som i 2021 ble solgt til Storebrand.
FinansWatch har kontaktet partene for å få en avklaring.
Relaterte artikler
Finans Norge: – Flere sjekker pensjonen sin
For abonnenter