Danica Pension må kompensere 25.000 kunder

Pensjonsselskapet har gitt for dårlig rådgivning til 35.000 pensjonskunder helt tilbake til 2015. 
Danica pensjon vil kompensere 25.000 kunder som har fått utilstrekkelig rådgivning. | Foto: Mogens Flindt
Danica pensjon vil kompensere 25.000 kunder som har fått utilstrekkelig rådgivning. | Foto: Mogens Flindt

Danica forsikring skriver på sine danske nettsider at de vil ta kontakt med 35.000 tidligere og nåværende kunder som de har oppdaget har fått for dårlig rådgivning. 

Bakgrunnen er en endring i pensjonsalderen i Danmark, hvor pensjonsalderen ble hevet. Danica unnlot å gi råd til kundene etter endringen og rundt 25.000 kunder kan ha gått glipp av en høyere avkastning enn de ville fått med riktig rådgivning. 

Danica legger seg flate for feilen og vil kompensere de kundene som har fått for lav avkastning ut fra egenkapitalen. 

Det er foreløpig ukjent om feilen også rammer kunder av den norske virksomheten, som i 2021 ble solgt til Storebrand. 

FinansWatch har kontaktet partene for å få en avklaring. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også