Oslo Pensjonsforsikring: Resultatnedgang etter toppår i 2021

Etter et år med krig i Ukraina, økt inflasjon og høyere renter er Oslo Pensjonsforsikring tilfredse med en avkastning på – 0,3 prosent i 2022, som er en solid nedgang fra året før. 
ROBUSTE: – Vi er et selskap som tåler tøffe tider. Vi har over mange år bygget opp vår evne til å holde stø kurs, og det er veldig viktig i tider med usikkerhet, sier administrerende direktør Lars Haram i Oslo Pensjonsforsikring. | Foto: Øivind Haug / Stema Rådgivning. Kollasje: EiendomsWatch
ROBUSTE: – Vi er et selskap som tåler tøffe tider. Vi har over mange år bygget opp vår evne til å holde stø kurs, og det er veldig viktig i tider med usikkerhet, sier administrerende direktør Lars Haram i Oslo Pensjonsforsikring. | Foto: Øivind Haug / Stema Rådgivning. Kollasje: EiendomsWatch

Konsernresultatet før skatt endte for Oslo Pensjonsforsikring (OPF) på 291 millioner kroner for hele 2022, mot 1 211 millioner kroner i 2021. For fjerde kvartal av 2022 var avkastningen 3,3 prosent, sammenlignet med 2,4 prosent for samme periode i 2021.

For hele året ble det en avkastning på - 0,3 prosent, sammenlignet med 10,2 prosent avkastning i 2021.

– 2022 ble uten tvil et krevende år i markedene, men noe av urolighetene hadde vi tatt høyde for. Med dette som bakteppet er vi tilfredse med - 0,3 prosent avkastning i 2022, sier nytilsatt administrerende direktør Lars Haram i Oslo Pensjonsforsikring, i en pressemelding. 

Solvenskapitaldekningen til OPF var 358 prosent for konsernet ved utgangen av året, mot 315 prosent per 31. desember 2021. Selskapet har en forvaltningskapital på 127 milliarder kroner. 

Skal lede på permanent basis

Haram skal, etter å ha vært konstituert i stillingen siden høsten 2022, nå lede selskapet på permanent basis. Han har lang erfaring både fra Storebrand og Oslo Pensjonsforsikring. 

– Vårt mål er å oppnå høy avkastning på investeringene våre og holde kostnadene nede for arbeidsgiverne. Samtidig skal vi være en god partner for medlemmene våre, når de skal ta valg om pensjonen sin, understreker Haram, som er varsom med å spå for mye om markedet. 

Høyere krav til kommunikasjon

Han påpeker videre at pensjon er et område som er vanskelig å tolke og forstå. I 2025 vil vi få de første pensjonistene etter nytt pensjonsregelverk og dette vil stille høye krav til kommunikasjonen fra pensjonsselskapene.

– I en tid med nye pensjonsregler og mer økonomisk usikkerhet enn på lenge, blir det viktig å bruke både hodet og hjertet når vi hjelper folk med å planlegge alderdommen sin, sier Haram.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også