Storebrand: Vi må sette naturtap høyt oppe på agendaen

Den norske forvalteren har sterke ambisjoner om fortsatt ekspansjon i de nordiske landene. En vekst som i 2023 vil fokusere på biodiversitet, tror Jørgen Hjemdal i Storebrand AM. 
Jørgen Hjemdal, Head of Institutional Clients & Distribution at Storebrand. | Foto: Pr / Storebrand Asset Management
Jørgen Hjemdal, Head of Institutional Clients & Distribution at Storebrand. | Foto: Pr / Storebrand Asset Management

Til tross for et utfordrende marked tok kapitalforvalteren Storebrand Asset Management i 2022 ytterligere steg for å ekspandere i de nordiske landene. Selskapet åpnet et kontor i Finlands hovedstad, utvidet sine team i København og Stockholm, og endret navn fra SPP til Storebrand Fonder i Sverige, skriver AMWatch.

Jørgen Hjemdal, leder for institusjonelle kunder i Storebrand AM, tror nøkkelen til videre vekst ligger i en av selskapets nøkkelstyrker: Bærekraft. Et område de har jobbet med siden 1995.

– Som en pionér på området er det faktisk ganske fascinerende å se hvor mange store kapitalforvaltere og banker som i dag setter bærekraft og natur høyt på sine agendaer. Klimaforandringer har blitt et problem med rødt varsel for planeten, sier Hjemdal til AMWatch. 

– Vi trenger den samme forståelsen for å promotere biodiversitet som et nøkkeltema. Investorer i Sverige, og til en viss grad Norge, har fokusert på biodiversitet og naturtap en god stund. Det ser ut som Danmark og Finland nå kommer etter, fortsetter han. 

For de nordiske landene og Europa er bærekraft høyt oppe på agendaen. Nye reguleringer introduseres i form av rapportering og åpenhet. 

– Biodiversitet er et tema som har vært overskygget av klima i mange år, men jeg tror biodiversitet blir et hovedtema i 2023, sier Hjemdal. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev