Gründer mener DNBs salg av de dyreste pensjonspakkene setter profitt foran kundenes beste

Gründer Andreas Beining halverte forvaltningshonoraret på bedriftens pensjonsordning, men alle gebyrene får han og tusenvis av bedrifter ikke gjort noe med, skriver DN.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix
Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix

Avisen skrev før jul om Ingvild Moen, som hadde kjøpt den dyreste pensjonspakken hos DNB med aktive fond uten å få vite at det faktisk er en billigere variant med indeksfond som også er å få kjøpt, men som ikke anbefales. Beining opplevde akkurat det samme.

– Jeg skulle ha sjekket bedre, men den profesjonelle parten her er rådgiveren og DNB, ikke kunden. Mitt inntrykk er at DNB har en skjult agenda og setter profitt foran kundens beste. En god bunnlinje er gøy det, men til syvende og sist er det kunden som gjelder, sier han til DN.

Avisen har fått opplyst at 89 prosent av bedriftene velger de aktive pensjonspakkene til DNB etter samtale med rådgiver.

– Det er spesielt alvorlig at kundenes uvitenhet utnyttes i forbindelse med obligatorisk pensjonssparing. Lovgivers mening har vært å sikre folk pensjon, ikke å lage en gullkalv for finansbransjen, sier jusprofessor Marte Kjørven ved Universitetet i Oslo til DN.

DN har forelagt uttalelsene for DNB som avviser kritikken.

Gründer kritiserer DNB for prioritering av dyre pensjonsprodukter

Sparebanken Sogn og Fjordane tapte pensjonssak i tingretten

Mange faller utenfor automatisk pensjonskonto-system

Storebrand etter seieren mot KLP: Over 40 offentlige virksomheter har flyttet pensjonen til oss i 2020

Pensjonsrådgiver slakter Krons pensjonstest: – Fordummende 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også