FinansWatch

Gründer kritiserer DNB for prioritering av dyre pensjonsprodukter

Gründer Ingvild Moen reagerer på at «dyre» aktive fond er DNBs standardanbefaling og at informasjon om billigere indeksfond som alternativ ikke er god nok.

Arkivbilde. | Foto: PR/DNB

Gründer Ingvild Moen driver et kommunikasjonsbyrå med to ansatte og må dermed tiby obligatorisk tjenestepensjon. Hun valgte en løsning fra DNB med offensiv profil.

Etter hvert oppdaget hun at pensjonsløsningen i praksis var et kjøp av tre aktivt forvaltede aksjefond, forvaltet av DNB selv. Hun sier til Dagens Næringsliv at hun ikke fikk god nok informasjon om at det i praksis var snakk om kjøp av fond og hvilken ventet avkastning og hvilke kostnader som gjaldt ved mer moderate risikoprofiler. Hun trekker også frem dårlig informasjon om gebyrene man da må betale hvis man senere vil flytte pensjonskapitalbeviset man ha i DNB.

DNB sier de prioriterer offensiv pensjonssparing fordi de fleste kundene velger dette.

– Det er det kundene etterspør. Etter at de har vært i en rådgivningssamtale velger 89 prosent aktive profiler, sier Håkon Hansen, konserndirektør for fond og sparing i DNB til DN.

DNB innrømmer at saken ikke er løst godt nok for kunden.

– Vi tar med oss mye læring fra denne saken. Her kan det tyde på at vi har gjort feil og at indeksalternativet ikke var tydelig nok presentert, og det må jeg bare beklage. Bedriftskunder skal selvsagt også få velge indeks, og vi vil gjennomgå kjøpsprosessene og rutinene våre for å sikre at kundene får tilbud om både indeks og aktiv forvaltning. Vi lever av fornøyde kunder og det er selvfølgelig veldig viktig for oss å hjelpe kundene med å velge de produktene som er riktig for seg, sier Hansen til DN.

Anders Skar i Nordnet: – Overraskende at så mange forvaltere og så mange fond har endret returprovisjonen

Sanner: – Jeg har en klar forventning om at banker bidrar til å opplyse om gebyr og honorar i fondsmarkedet

Sbanken har klaget flere aktører inn til tilsynene  

Mer fra FinansWatch

Les også