Forsikringsselskapene taper over halvparten av sakene mot huskjøpere

Finansklagenemda mener forståelsen for lovverket ikke er god nok. 
Foto: Schage Eiendom
Foto: Schage Eiendom

I 2022 var det 800 saker som var meldt inn til Finansklagenemda der huskjøper meldte inn et krav til forsikringsselskap og selger i forbindelse med overtagelse. Nå viser det seg at 51 prosent av sakene som ble avgjort, hadde som utfall at kjøper vant frem. 

Administrerende direktør Jørn Ingebrigtsen i Finansklagenemda sier at det er tydelig at forståelsen for lovverket ikke er bra nok. 

– Det er åpenbart fra vårt ståsted at selskapene ikke følger den praksis som nemnda har staket ut i forhold til forståelsen av lovverket, sier han ifølge NRK. 

Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, sier at forsikringsselskapene burde anstrengt seg mer i sakene når de mottar slike klager. 

– Dersom halvparten av sakene som kommer til Finansklagenemda går i favør forbruker, kan det tyde på at de forsikringsselskapene dette gjelder burde ha anstrengt seg mer for å løse sakene i forhandling med kjøper, sier han. 

Tom Staavi, kommunikasjonsdirektør i Finans Norge, sier at statistikken viser at jobben ikke er bra nok. 

– Vi skal ha respekt for at dette er ganske komplekse saker . Det er forbrukere på begge sider, sakene er nok i stor grad ulike, og det er en del skjønnsmessige vurderinger her. De fleste av disse sakene handler om skjulte feil og mangler ved eldre bosteder. Da dukker spørsmålet opp; burde selger visst eller kjent til de manglene som dukker opp senere?

Juridisk direktør i Forbrukerrådet, Tone Molvær Berset, sier at kundene ikke alltid bør akseptere svaret de får fra forsikringsselskapene. 

– Vi har sett dette over flere år, og vi tror forklaringen kan ligge i at jussen er uklar, seier Berset.


Del artikkel

Relaterte artikler

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også