I 2022 var det 800 saker som var meldt inn til Finansklagenemda der huskjøper meldte inn et krav til forsikringsselskap og selger i forbindelse med overtagelse. Nå viser det seg at 51 prosent av sakene som ble avgjort, hadde som utfall at kjøper vant frem.
Administrerende direktør Jørn Ingebrigtsen i Finansklagenemda sier at det er tydelig at forståelsen for lovverket ikke er bra nok.
– Det er åpenbart fra vårt ståsted at selskapene ikke følger den praksis som nemnda har staket ut i forhold til forståelsen av lovverket, sier han ifølge NRK.
Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, sier at forsikringsselskapene burde anstrengt seg mer i sakene når de mottar slike klager.
– Dersom halvparten av sakene som kommer til Finansklagenemda går i favør forbruker, kan det tyde på at de forsikringsselskapene dette gjelder burde ha anstrengt seg mer for å løse sakene i forhandling med kjøper, sier han.
Tom Staavi, kommunikasjonsdirektør i Finans Norge, sier at statistikken viser at jobben ikke er bra nok.
– Vi skal ha respekt for at dette er ganske komplekse saker . Det er forbrukere på begge sider, sakene er nok i stor grad ulike, og det er en del skjønnsmessige vurderinger her. De fleste av disse sakene handler om skjulte feil og mangler ved eldre bosteder. Da dukker spørsmålet opp; burde selger visst eller kjent til de manglene som dukker opp senere?
Juridisk direktør i Forbrukerrådet, Tone Molvær Berset, sier at kundene ikke alltid bør akseptere svaret de får fra forsikringsselskapene.
– Vi har sett dette over flere år, og vi tror forklaringen kan ligge i at jussen er uklar, seier Berset.