Tredje kvartal ga rød bunnlinje for Storebrand Forsikring

Uværet Hans og andre værrelaterte skader i kombinasjon med inflasjon ga høye erstatningskostnader og negativt resultat til tross for god inntektsvekst. 
Trond Fladvad er adm. dir. i Storebrand Forsikring. | Foto: Storebrand
Trond Fladvad er adm. dir. i Storebrand Forsikring. | Foto: Storebrand

Storebrand Forsikring fikk et forsikringsdriftsresultat i tredje kvartal 2023 på -71,6 millioner kroner, inkludert et positivt bidrag fra gjenforsikring på 90,2 millioner. Det er 119,5 millioner ned fra 47,9 millioner i samme periode året før.

Combined ratio ble 110 prosent i kvartalet, mot 93 prosent i samme periode i 2022. Skadeprosenten er oppgitt til 90 prosent, mot 74 prosent i samme periode i 2022.

«Ekstremværet Hans og det påfølgende styrtregnet på Østlandet har gitt et svakt kvartal. I tillegg er det noe underliggende skadeinflasjon som svekker resultatet. Det er gjennomført pristiltak som forventes å kompensere for dette over tid», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Kostnadsprosenten endte på 20 prosent, mot 19 prosent i fjor. 

Solvenskapitalen var 899,4 millioner kroner ved utgangen av kvartalet, som ga en solvensmargin på 184 prosent mot gjeldende regelverk. 

Resultat før skatt endte på -54,7 millioner kroner, ned fra 27,9 millioner i fjor.

Premieinntektene i kvartalet ble 767,8 millioner kroner, mot 683,2 millioner året før. Netto innbetalte premier var 2136,4 millioner kroner og bestandspremien 3112 millioner. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også