Tredje kvartal ga rød bunnlinje for Storebrand Forsikring
Storebrand Forsikring fikk et forsikringsdriftsresultat i tredje kvartal 2023 på -71,6 millioner kroner, inkludert et positivt bidrag fra gjenforsikring på 90,2 millioner. Det er 119,5 millioner ned fra 47,9 millioner i samme periode året før.
Combined ratio ble 110 prosent i kvartalet, mot 93 prosent i samme periode i 2022. Skadeprosenten er oppgitt til 90 prosent, mot 74 prosent i samme periode i 2022.
«Ekstremværet Hans og det påfølgende styrtregnet på Østlandet har gitt et svakt kvartal. I tillegg er det noe underliggende skadeinflasjon som svekker resultatet. Det er gjennomført pristiltak som forventes å kompensere for dette over tid», skriver selskapet i kvartalsrapporten.
Kostnadsprosenten endte på 20 prosent, mot 19 prosent i fjor.
Solvenskapitalen var 899,4 millioner kroner ved utgangen av kvartalet, som ga en solvensmargin på 184 prosent mot gjeldende regelverk.
Resultat før skatt endte på -54,7 millioner kroner, ned fra 27,9 millioner i fjor.
Premieinntektene i kvartalet ble 767,8 millioner kroner, mot 683,2 millioner året før. Netto innbetalte premier var 2136,4 millioner kroner og bestandspremien 3112 millioner.