Storebrand får ny leder for data og kunstig intelligens

Karianne Lien Sundahl, som kommer til Storebrand fra Vipps, blir leder for data og kunstig intelligens (KI).
NY LEDER: – Fremtidens finanstjenester må føles persontilpasset, relevant og trygt, sier Karianne Lien Sundahl, ny leder for data og kunstig intelligens (KI) i Storebrand. | Foto: Storebrand
NY LEDER: – Fremtidens finanstjenester må føles persontilpasset, relevant og trygt, sier Karianne Lien Sundahl, ny leder for data og kunstig intelligens (KI) i Storebrand. | Foto: Storebrand

Sundahl er kåret til en av Norges 50 fremste tech-kvinner i 2023 av NHO-foreningen Abelia og Oda-nettverket, og er med i Dagens Næringslivs kompetansenettverk «40 under 40», opplyser Storebrand i en pressemelding. 

Hun har tidligere jobbet med å etablere finansielle tjenester i den asiatiske regionen i Telenor, og startet karrieren sin i Storebrand. 

– Det er stas å komme tilbake til der det hele begynte. Dette er en kjempemulighet som jeg ikke kunne si nei til. Storebrand har et av de fremste datamiljøene i Norge, og en ledelse som ser potensialet og har tydelige ambisjoner. Storebrand har allerede lagt en solid grunnmur for å bli et datadrevet selskap som kan utnytte mulighetene som ligger i kunstig intelligens og ny teknologi. Derfor er jeg kjempeglad for å få være med å lede Storebrand sin prioriterte satsing på data og KI, sier Sundahl.

Tror på forenkling

Hun forteller videre at hun fra Vipps-tiden tar med seg alt hun har lært om forenkling.

– Jeg tror på det å tenke forenkling, om det er interne prosesser, markedsføring eller brukeropplevelser. De aller fleste, meg selv inkludert, synes ikke pensjon og langsiktig sparing er veldig enkelt. Storebrand vil bruke data for å tilby finanstjenester som føles persontilpasset, nært og relevant for kunden. Det er helt nødvendig for å vinne kampen om kundene i fremtiden, sier hun, og legger til at samtidig forlater toget for kunstig intelligens perrongen nå, og alle selskaper har et valg om de ønsker å være med på reisen eller ikke. 

– Det blir utrolig spennende å utforske potensialet for kunstig intelligens i Storebrand, sier Sundahl.

Store muligheter

Ifølge Trygve Håkedal, konserndirektør for digital i Storebrand, var det mange og sterke kandidater til stillingen. 

– Når vi skulle finne vår nye leder for dette strategiske satsningsområdet var vi ute etter den beste. Smart bruk av data og kunstig intelligens kommer til å bli en av de viktigste brikkene i å forme fremtidens Storebrand. Vi er utrolig fornøyde med å få Karianne med på laget. Hun har solid faglig tyngde, et strategisk blikk og sterke lederegenskaper. Jeg merket fort at dette var en perfekt match, sier konserndirektøren og understreker at data og kunstig intelligens er en nøkkelfaktor for at selskapet skal kunne jobbe mer effektivt, og for å gjøre det enklere for kundene å ta gode økonomiske valg for fremtiden. 

– Karianne blir helt sentral i dette spennende arbeidet, sier Håkedal, som mener mulighetene som liger i det teknologiske fremskrittet vi nå ser med OpenAI og ChatGPT er store.

Må bevare kundenes tillit

Samtidig er han opptatt av at håndteringen av selskapets data skal være trygg, og at teknologien brukes på en forsvarlig måte. 

– Til syvende og sist dreier dette seg om kundens tillit. I Storebrand er vi svært opptatt av at kunden skal være trygg på at vi forvalter denne tilliten på en god måte. Potensialet i kunstig intelligens er stort, men det gir også nye utfordringer for samfunnet. For eksempel kan svindlere på enkle og svært overbevisende måter utgi seg for å være noen de ikke er. Vi skal gripe de spennende mulighetene, men må også forstå og håndtere disse utfordringene, sier Håkedal. 

Sundahl begynner i Storebrand 1. juli. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også