Ulik praksis for yrkesskade etter pandemien

Norske forsikringsselskaper har etablert ulik praksis for yrkesskadedekning utenfor kontoret etter pandemien. 
Illustrasjonsbilde. Yrkesskader på hjemmekontor har fått juridiske gråsoner etter pandemien og nyt hjemmekontorforskrift. | Foto: NTB
Illustrasjonsbilde. Yrkesskader på hjemmekontor har fått juridiske gråsoner etter pandemien og nyt hjemmekontorforskrift. | Foto: NTB

Under koronapandemien kom det midlertidige endringer i reglene for yrkesskade som sa at arbeidstakere på hjemmekontor skulle ha samme forsikringsdekning som ellers.

Nå som den midlertidige situasjonen er over har det etablert seg ulik praksis mellom norske forsikringsselskaper, ifølge en kartlegging Söderberg og Partners har gjort. 

«Enkelte har utvidet sine vilkår til å dekke hjemmekontor i Norden, enten man praktiserer hjemmekontor på hytta eller på en café. Andre mener at det må eksistere en avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver i henhold til forskriften for at hjemmekontor skal kunne være dekket under yrkesskadeforsikringen», skriver Söderberg og Partners i en pressemelding.

Én ting er imidlertid felles for alle. Forsikringsselskapene anbefaler sine kunder å opprette en forsikring som også dekker fritidsulykker for de ansatte. Dermed viskes noen av gråsonene ved arbeid på hjemmekontor ut, for eksempel i juridiske tvilstilfeller som at man faller i trappen hjemme på vei mellom kjøkkenet og hjemmekontorpulten. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også