Fremtind reparerer fremfor å kjøpe nytt

Har reparert 35.000 elektronikk-gjenstander hittil i år. 
Fremtind har begynt å reparere større apparater som TV-er og hvitevarer hjemme hos kunden. | Foto: Fremtind
Fremtind har begynt å reparere større apparater som TV-er og hvitevarer hjemme hos kunden. | Foto: Fremtind

I år har Fremtind har reparert over 35 000 små og store elektronikk-gjenstander, fremfor å erstatte med nytt. Og det er bare skader meldt på innboforsikring. Nytt av året er reparasjoner hjemme hos kundene, skriver selskapet i en pressemelding.

Benedikte Bakke. Leder for strategiske innkjøp i Fremtind, sier reparasjonene har ført til reduserte utslipp tilsvarende minst 3300 tonn CO2 i 2022. Det tilsvarer nesten 40.000 flyturer mellom Oslo og Bergen.

Fremtind erstatter skader for nær 7 milliarder kroner hvert år.

– Gjennom innkjøp av varer og tjenester til skadeoppgjør etterspør vi mer reparasjon. Slik påvirker vi leverandørene i en mer sirkulær retning, sier Bakke i pressemeldingen.

Fremtind reparer 80 prosent av alle skader på mobiltelefoner fremfor å kjøpe nytt. I år har Fremtind fått inn færre skader enn tidligere. 

Nytt av året er reparasjon av skader på hvitevarer og større elektronikk hjemme hos kundene. Det sparer kundene for mye stress og logistikk. 

– Vi er helt i startgropa og har i år reparert snaut 20 hvitevarer og brunevarer i måneden hjemme hos våre kunder, sier Bakke.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også