Vipps årsrapport for 2022: Økt underskudd, men kraftig kundevekst
![I VEKST: – Dette har uten tvil vært det mest spennende og viktigste året så langt i Vipps sin historie, sier Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg. | Foto: Vipps](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12613061.ece/ALTERNATES/schema-16_9/VIPPS_Rune_Garborg.jpg.png)
Til tross for underliggende inntekstvekst på 163 millioner kroner, og reduksjon i underliggende transaksjonskostnader på 15 millioner kroner, havner årsresultatet i 2022 for Vipps (uten BankID og Bankaxept) på minus 450 millioner kroner, mot et underskudd på 378 millioner kroner i 2021.
– Økningen i underskudd har sammenheng med fusjon og fusjonskostnader, personell- og konsulentkostnader og kostnader knyttet til den forsinkede prosessen med å få godkjent Vipps Mobilepay-fusjonen av EU-kommisjonen, skriver Vipps i en pressemelding.
Økte transaksjoner på nett
Til tross for en krevende makrosituasjon, som igjen resulterte i færre transaksjoner innen netthandel, hadde Vipps en økning i antall transaksjoner på nett på 52 prosent. Antall nettbutikker som tilbyr Vipps økte med 28 prosent i løpet av 2022.
– Til tross for en generell nedgang i markedet, leverer vi sterke veksttall over hele linja. Det viser verdien av forenkling, både for brukerne og for bedriftene som trenger enkle kundereiser for å konkurrere i et krevende år som 2022, sier Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg.
Et stort potensial
Han peker videre på at den sterke kundebasen og potensialet for å utvikle og skalere enda flere produkter som ett nordisk selskap, gjenspeiles i verdsettelsen av transaksjonen som var på nær 7 milliarder kroner.
– Både vi og eierne våre ser et stort potensial i den nordiske lommeboken som ble skapt i 2022. Ved utgangen av 2022 hadde Vipps MobilePay 11 millioner brukere, over 400 000 butikker og nettbutikker som tilbydere, og over 1 milliard transaksjoner i Norge, Danmark og Finland. Dette har uten tvil vært det mest spennende og viktigste året så langt i Vipps sin historie, sier Garborg.
Selskapets hovedprioritet
Grunnet høye investeringer har også kostnadene økt, kommenterer Andreas Saastad, finans- og strategisjef i Vipps Mobilepay. Selskapets hovedprioritet for å lykkes er å samle produktene som skal levere videre på én teknisk plattform, ved å migrere produkter og data fra Mobilepays plattform over på Vipps’ plattform. Målet er å starte migreringen ved utgangen av fjerde kvartal 2023 og første kvartal 2024, står det i årsrapporten.
– Når vi er på en felles teknologisk plattform i Norden i 2024 vil det markere et skifte; både for høyere innovasjonstakt og flere synergier som tar oss nærmere en bærekraftig forretningsmodell, sier Saastad.