Vipps årsrapport for 2022: Økt underskudd, men kraftig kundevekst

Vipps forventer at fusjonen med Mobilepay vil gi økt innovasjon og robusthet i konkurransepreget marked. – Det er nå det virkelig starter, sier Vipps Mobilepay-sjef Rune Garborg.
I VEKST: – Dette har uten tvil vært det mest spennende og viktigste året så langt i Vipps sin historie, sier Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg. | Foto: Vipps
I VEKST: – Dette har uten tvil vært det mest spennende og viktigste året så langt i Vipps sin historie, sier Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg. | Foto: Vipps

Til tross for underliggende inntekstvekst på 163 millioner kroner, og reduksjon i underliggende transaksjonskostnader på 15 millioner kroner, havner årsresultatet i 2022 for Vipps (uten BankID og Bankaxept) på minus 450 millioner kroner, mot et underskudd på 378 millioner kroner i 2021. 

– Økningen i underskudd har sammenheng med fusjon og fusjonskostnader, personell- og konsulentkostnader og kostnader knyttet til den forsinkede prosessen med å få godkjent Vipps Mobilepay-fusjonen av EU-kommisjonen, skriver Vipps i en pressemelding. 

Økte transaksjoner på nett

Til tross for en krevende makrosituasjon, som igjen resulterte i færre transaksjoner innen netthandel, hadde Vipps en økning i antall transaksjoner på nett på 52 prosent. Antall nettbutikker som tilbyr Vipps økte med 28 prosent i løpet av 2022. 

– Til tross for en generell nedgang i markedet, leverer vi sterke veksttall over hele linja. Det viser verdien av forenkling, både for brukerne og for bedriftene som trenger enkle kundereiser for å konkurrere i et krevende år som 2022, sier Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg.

Et stort potensial

Han peker videre på at den sterke kundebasen og potensialet for å utvikle og skalere enda flere produkter som ett nordisk selskap, gjenspeiles i verdsettelsen av transaksjonen som var på nær 7 milliarder kroner. 

– Både vi og eierne våre ser et stort potensial i den nordiske lommeboken som ble skapt i 2022. Ved utgangen av 2022 hadde Vipps MobilePay 11 millioner brukere, over 400 000 butikker og nettbutikker som tilbydere, og over 1 milliard transaksjoner i Norge, Danmark og Finland. Dette har uten tvil vært det mest spennende og viktigste året så langt i Vipps sin historie, sier Garborg. 

Selskapets hovedprioritet

Grunnet høye investeringer har også kostnadene økt, kommenterer Andreas Saastad, finans- og strategisjef i Vipps Mobilepay. Selskapets hovedprioritet for å lykkes er å samle produktene som skal levere videre på én teknisk plattform, ved å migrere produkter og data fra Mobilepays plattform over på Vipps’ plattform. Målet er å starte migreringen ved utgangen av fjerde kvartal 2023 og første kvartal 2024, står det i årsrapporten. 

– Når vi er på en felles teknologisk plattform i Norden i 2024 vil det markere et skifte; både for høyere innovasjonstakt og flere synergier som tar oss nærmere en bærekraftig forretningsmodell, sier Saastad. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også