Debatt: Digital inkludering med BankID er vårt samfunnsansvar

Det er ingen grunn til at det offentlige skal ta tilbake ansvaret for legitimering, skriver BankID.
HJERTESAK: – Vi ser på digitalt utenforskap som vårt felles ansvar og en av våre viktigste hjertesaker, skriver BankID-sjef Øyvind Brekke i dette debattinnlegget.
HJERTESAK: – Vi ser på digitalt utenforskap som vårt felles ansvar og en av våre viktigste hjertesaker, skriver BankID-sjef Øyvind Brekke i dette debattinnlegget.
Daglig leder Øyvind Westby Brekke i BankID og BankAxept

Petter Solerød tar i sitt innlegg «Er digitalt utenforskap bankenes ansvar?» til orde for at det offentlige skal «ta tilbake ansvaret for legitimering og identifisering av det norske folk» for å forhindre digitalt utenforskap. Vi er enige i at identitetsfastsettelse er det offentliges ansvar, men vi tror det beste er å bygge videre på de eID-løsningene vi allerede har for å sikre at flere kan være «digitalt innafor».

Dagens BankID-løsning har kostet 5 milliarder kroner å utvikle, og det har tatt 19 år å få 4,4 millioner brukere. Vårt mål er det samme som myndighetene har uttalt i sitt utkast til eID-strategi: å inkludere enda flere i det digitale, hele livet. Dette bør handle om regelverksendringer og samarbeid, ikke om dyre og tidkrevende IT-prosjekter. BankID og bankene har en unik innsikt, erfaring og kompetanse, og vi ønsker et tett samarbeid med myndighetene for å inkludere enda flere på en trygg måte. 

BankID som en løsning

Samarbeid mellom offentlig og privat sektor, gjennom BankID og ID-porten, har allerede bidratt til at Norge er et av de mest digitaliserte samfunnene i verden. Tjenester som tidligere krevde fysisk oppmøte i by eller tettsted, kan nås fra den ytterste øy og det høyeste fjell. Dette er i seg selv inkludering og et bevis på at samarbeid mellom offentlig og privat fungerer meget godt.

Samtidig gjør den norske digitaliseringssuksessen det stadig mer krevende å stå utenfor. 

De aller fleste av oss ønsker nemlig å delta i det digitale samfunnet, selv når vi ikke makter å gjøre en innlogging selv. Dette er utfordringer vi tror det er mulig å finne gode løsninger på, med økt innsats fra BankID, bankene, det offentlige og familiemedlemmer. Vi i BankID ønsker å prioritere og investere i dette, men for å lykkes må vi som samfunn samarbeide om de nødvendige løftene.

Bygge stein på stein

Når 1 av 5 innrømmer at de overtar andres BankID for å hjelpe til med nettbank og andre tjenester, sier det oss at tiden er overmoden for å få på plass et velfungerende system for digitale fullmakter og fremtidsfullmakter. Med fullmaktene på plass, kan vi trygt kunne hjelpe våre nærmeste idet den digitale kompetansen svikter. Alle skal kunne være digitalt inkluderte hele livet, uten å måtte kompromisse på sikkerheten.

En annen gruppe som ofte havner utenfor, er flyktninger og andre utenlandske borgere. Selv med norsk d-nummer og gyldig ID-dokument kan disse oppleve å ikke få BankID. Dette er fordi bankene er pålagt strenge antihvitvaskingskrav ved opprettelse av et kundeforhold. Vi har derfor lansert ideen om en BankID som kan utstedes av det offentlige, slik at døren kan åpnes for flere enn i dag.

Vi ser på digitalt utenforskap som vårt felles ansvar og en av våre viktigste hjertesaker. Vi ønsker inkludering av de yngste, de eldre, flyktninger og de som trenger hjelpere. Når det offentlige og markedsaktørene jobber sammen og mot samme mål, vil vi lykkes med digital inkludering. eIDAS-revisjonen blir ikke en tryllestav som kan løse digitalt utenforskap. BankID er en del av løsningen og vi er klare for å ta ansvar for å inkludere alle som kan i det digitale fellesskapet.

Øyvind Westby Brekke er daglig leder i BankID og BankAxept.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også