FinansWatch

DNB har ambisjon om å gjøre halve Norges befolkning til «fans»

Per Kristian Næss-Fladseth, leder for Open Banking i DNB, mener PSD2 åpner opp muligheter for banken.

Per Kristian Næss-Fladseth er leder for Open Banking i DNB. | Foto: Jörgen Skjelsbæk

Næss-Fladseth sier til Finansfokus at det er kommet et markant skifte i hvordan bankene ser på PSD2, og at direktivet ikke lenger sees på som en trussel, men også en mulighet.

– Det henger også sammen med DNBs egen ambisjon om å ha halve Norges befolkning som «fans», det vil si brukere av DNBs flater uten at de nødvendigvis er kunder av banken, sier han til Finansfokus.

DNB kjøpte seg inn i det danske teknologiselskapet Nordic API Gateway før jul i 2018.

Finansfokus skriver at dette, ifølge Næss-Fladseth, kun er en begynnelse. Tanken bak investeringen i Nordic API Gateway fra bankens side er å tilby verdiøkende tjenester på kontoinformasjon.

Videre skriver Finansforbundets medlemsmagasin at DNB tenker det i mobilappen vil være aktuelt med nye tjenester som abonnementer, strømavtaler og bilhold.

Danske Bank lanserer betaling fra kontoer i andre banker

Svensk PSD2-selskap henter 30 millioner kroner

DNB vil fortsette å ta pulsen på kundene

Tallene som viser at bankene risikerer å miste småbedriftskundene

Handelsbanken: – Big tech driver de finanselle tjenestene nå

Visa tester ny betalingsmetode: – Vi ble stiftet for over 60 år siden som en idé om å gjøre penger elektroniske

P27 utvikler ny infrastruktur for straksbetaling i Norden – uten Norge 

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch