DNB har ambisjon om å gjøre halve Norges befolkning til «fans»
![Per Kristian Næss-Fladseth er leder for Open Banking i DNB. | Foto: Jörgen Skjelsbæk](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12285291.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Raw%2520Photo%2520(10).jpg)
Næss-Fladseth sier til Finansfokus at det er kommet et markant skifte i hvordan bankene ser på PSD2, og at direktivet ikke lenger sees på som en trussel, men også en mulighet.
– Det henger også sammen med DNBs egen ambisjon om å ha halve Norges befolkning som «fans», det vil si brukere av DNBs flater uten at de nødvendigvis er kunder av banken, sier han til Finansfokus.
DNB kjøpte seg inn i det danske teknologiselskapet Nordic API Gateway før jul i 2018.
Finansfokus skriver at dette, ifølge Næss-Fladseth, kun er en begynnelse. Tanken bak investeringen i Nordic API Gateway fra bankens side er å tilby verdiøkende tjenester på kontoinformasjon.
Videre skriver Finansforbundets medlemsmagasin at DNB tenker det i mobilappen vil være aktuelt med nye tjenester som abonnementer, strømavtaler og bilhold.
Danske Bank lanserer betaling fra kontoer i andre banker
Svensk PSD2-selskap henter 30 millioner kroner
DNB vil fortsette å ta pulsen på kundene
Tallene som viser at bankene risikerer å miste småbedriftskundene
Handelsbanken: – Big tech driver de finanselle tjenestene nå
P27 utvikler ny infrastruktur for straksbetaling i Norden – uten Norge