– Det går knapt en time uten at noen av kundene våre blir forsøkt svindlet

Ser en økning på 50 prosent i svindelforsøk på bare et år. 
SVINDEL: Sparebank 1 ser at kunstig intelligens har gjort det enklere å svindle godtroende nordmenn. | Foto: Janus Engel
SVINDEL: Sparebank 1 ser at kunstig intelligens har gjort det enklere å svindle godtroende nordmenn. | Foto: Janus Engel

I en rapport utført av Sparebank 1 avsløres det svimlende tall på svindelstatistikken. Et hav av falske SMS-er og telefonsamtaler har nå ført til at antall saker har økt med 50 prosent bare siden førte kvartal i 2023. 

– Det går knapt en time uten at noen av kundene våre blir forsøkt svindlet. Det er alarmerende og det stiller uvanlig store krav til oss som bank, til kundene våre og forbrukere generelt, sier Marit Sola, fagleder i Sparebank 1 SR-bank, til DinSide.

Banken forteller at det de frykter mest er kunstig intelligens. Denne formen for sofistikert svindel mener de er vanskelig å hamle opp med. 

– Vi vet at svindlerne tar i bruk KI for å skrive bedre og mer formelt norsk. KI brukes også til å samle inn mer relevante fakta om spesifikke banker og andre aktører som gjør dem troverdige, sier Charl Maree, som er sjef for kunstig intelligens i Sparebank 1. 

- Svindlere er derfor i stand til å lage svært overbevisende phishing-e-poster og SMS som etterligner stiler og tonen til banker og offentlige aktører. De kan også lage syntetiske stemmer som høres ut som rådgiverne.


Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også