Tillitsvalgt i Handelsbanken: – Vi har ingen tro på salg av personkundene
![SATSER: Handelsbankens ledelse har stor tro på videre personmarkedsvirksomhet, forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken.](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14657443/hn4d8w/ALTERNATES/schema-16_9/Handelsbanken_Lars_S%25C3%25A6tre.jpg)
De ansatte i Handelsbanken kjenner seg ikke igjen spådommene analytiker Lars-Daniel Westbys kom til DN om at om at banken vil gi opp sine personkunder.
– Vi har ikke fått noen signaler eller informasjon som skulle underbygge de påstandene. Handelsbanken Norge er i vekst der vi i fjor ble 150 flere medarbeidere. Det er en offensiv holdning i banken, der vi får støtte fra konsernet for å kunne vokse, sier hovedtillitsvalgt Tone Martinsen til Finansfokus. Hun har fått noen spørsmål fra medlemmer etter artikkelen i DN.
– Det er ikke rart om noen blir urolige av slike spekulasjoner, men de fleste ser ikke logikken i hvorfor dette skulle stemme. Vi har fått mange, gode nye kunder. Hvorfor konsernet plutselig skulle ombestemme seg når vi nå gjennomfører vekststrategien begriper jeg ikke. Det å selge PM og beholde BM er det heller ingen logikk i. Hos oss er disse tett integrert og et salg ville ikke være riktig i vår måte å jobbe og tenke på, sier Martinsen, som er trygg på at lønnsomheten kommer når den nye strategien slår inn for fullt.
Også i bankens ledelse har de stor tro på videre personmarkedsvirksomhet i Handelsbanken.
– Vi har investert flere hundre millioner kroner i et nytt servicetilbud til kundene med automatiserte løsninger og enda bedre digitale løsninger for kundene, og vi lyktes fullt ut med å vinne de attraktive medlemmene med avtalene med Tekna og Akademikerne Pluss. Lavere egenkapitalavkastning enn ønsket ble adressert for flere år siden, skriver Lars N. Sæthre, markeds- og kommunikasjonsdirektør i en epost til DN.