Løsningen heter NEoS, og er SDCs tverrnordiske e-bankløsning for finansinstitusjoner i Norge, Danmark, Sverige og Færøyene.
– Nett- og mobilbanken er livsnerven i kommunikasjonen med våre kunder og en avgjørende faktor i konkurransen på det norske bankmarkedet, sier Bent R. Eidem, administrerende direktør Lokalbankalliansen (LBA) i en pressemelding.
Økt konkurransekraft
Lanseringen er del av alliansens strategi om å møte «møte kundens behov og fremme vekst i lokalsamfunnene – med en teknologi og et produktspekter som kan matche selv de største bankene på markedet.»
Der dagens nett- og mobilbankløsning primært fokuserer på transaksjoner, er den nye, oppdaterte løsningen samtidig en målrettet kommunikasjonsplattform mellom kunden og banken. Det betyr at banken kan gjennomføre en stor del av sin dialog og rådgivning via de viktige nettkanalene, som kundene har med seg overalt i hverdagen, opplyser LBA.
– Digitale selvbetjeningsløsninger spiller en helt essensiell rolle i fremtidens bankverden, der digitalisering og automatisering er avgjørende faktorer for finansinstitusjonenes konkurranseevne. Det faktum at vår løsning er tverrnordisk og brukes av finansinstitusjoner i hele Norden betyr at utviklingskostnadene deles mellom alle deltakende finansinstitusjoner, noe som ytterligere bidrar til økt konkurranseevne, sier områdedirektør Stig Valderhaug i SDC.
Brukervennlig
Deres overordnede fokus i utviklingen av plattformen har vært at den skal skape verdi for både finansinstitusjonene og sluttbrukerne, spesielt når det gjelder brukervennlighet og mulighet for integrering av bankenes samarbeidspartnere og andre tredjepartsløsninger via åpne API’er.
– Vi forventer å stenge den eksisterende nett- og mobilbanken for privatkunder i første kvartal og for bedriftskunder senere på våren, når all funksjonalitet er på plass, sier Eidem.