Lokalbankalliansen bytter til tverrnordisk e-bankløsning

Alliansen skifter ut både nett- og mobilbanken med en løsning utviklet av SDC. 
NY NETT OG MOBILBANK: Administrerende direktør i Lokalbankalliasnen, Bent R. Eidem, og områdedirektør Stig Valderhaug i SDC tror den nye e-bankløsningen vil bidra til økt konkurransekraft for Lokalbankalliansen. | Foto: SDC
NY NETT OG MOBILBANK: Administrerende direktør i Lokalbankalliasnen, Bent R. Eidem, og områdedirektør Stig Valderhaug i SDC tror den nye e-bankløsningen vil bidra til økt konkurransekraft for Lokalbankalliansen. | Foto: SDC

Løsningen heter NEoS, og er SDCs tverrnordiske e-bankløsning for finansinstitusjoner i Norge, Danmark, Sverige og Færøyene. 

– Nett- og mobilbanken er livsnerven i kommunikasjonen med våre kunder og en avgjørende faktor i konkurransen på det norske bankmarkedet, sier Bent R. Eidem, administrerende direktør Lokalbankalliansen (LBA) i en pressemelding.

Økt konkurransekraft

Lanseringen er del av alliansens strategi om å møte «møte kundens behov og fremme vekst i lokalsamfunnene – med en teknologi og et produktspekter som kan matche selv de største bankene på markedet.»

Der dagens nett- og mobilbankløsning primært fokuserer på transaksjoner, er den nye, oppdaterte løsningen samtidig en målrettet kommunikasjonsplattform mellom kunden og banken. Det betyr at banken kan gjennomføre en stor del av sin dialog og rådgivning via de viktige nettkanalene, som kundene har med seg overalt i hverdagen, opplyser LBA. 

– Digitale selvbetjeningsløsninger spiller en helt essensiell rolle i fremtidens bankverden, der digitalisering og automatisering er avgjørende faktorer for finansinstitusjonenes konkurranseevne. Det faktum at vår løsning er tverrnordisk og brukes av finansinstitusjoner i hele Norden betyr at utviklingskostnadene deles mellom alle deltakende finansinstitusjoner, noe som ytterligere bidrar til økt konkurranseevne, sier områdedirektør Stig Valderhaug i SDC. 

Brukervennlig

Deres overordnede fokus i utviklingen av plattformen har vært at den skal skape verdi for både finansinstitusjonene og sluttbrukerne, spesielt når det gjelder brukervennlighet og mulighet for integrering av bankenes samarbeidspartnere og andre tredjepartsløsninger via åpne API’er. 

– Vi forventer å stenge den eksisterende nett- og mobilbanken for privatkunder i første kvartal og for bedriftskunder senere på våren, når all funksjonalitet er på plass, sier Eidem. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også