Kronikk: Når startups går til media - et nødvendig trekk for innovasjon og forbrukerrettigheter

«Erfaring viser at store aktører, spesielt innen banksektoren, ofte er lite samarbeidsvillige overfor nye innovatører,» skriver daglig leder i Horde, Alf Gunnar Andersen. 
Daglig leder i Horde, Alf Gunnar Andersen. | Foto: Horde
Daglig leder i Horde, Alf Gunnar Andersen. | Foto: Horde
Alf Gunnar Andersen, daglig leder i Horde

I en nylig kronikk argumenterte Petter Lee Johannessen i DNB for det han anser som de negative konsekvensene av at gründermiljøet går til media i konflikter. Dette synspunktet fortjener en grundig refleksjon og motsvar.

DNB påpeker at medieeksponering sliter på båndet mellom næringslivet og gründermiljøet. Men spørsmålet er, eksisterer dette båndet i praksis? Hvor ofte ser vi at en etablert aktør som DNB spiller en avgjørende rolle for en startups suksess? Erfaring viser at store aktører, spesielt innen banksektoren, ofte er lite samarbeidsvillige overfor nye innovatører. Dette stiller spørsmål ved om startups virkelig har noe å tape på å utfordre etablerte strukturer gjennom mediene.

DNB hevder at det er en gjensidig avhengighet mellom gründere og etablerte selskaper og at samarbeid med startups er viktig for at de skal «bli utfordret med nye løsninger og måter å tenke på.». Men er denne avhengigheten gjensidig? Vår jobb som startup er ikke bare å spille DNB gode, vår jobb er å skape gode verdiøkende tjenester, ofte for forbrukere. Dessverre betyr dette som regel mer makt til forbruker og mindre til DNB. Har egentlig DNB noe insentiv til å samarbeide?

Videre hevder DNB at de jobber tett med gründermiljøet og at dette gir store gevinster for samfunnet. Imidlertid er deres handlinger ofte i direkte kontrast til denne påstanden. DNB var den første banken som gjorde det vanskeligere å si opp kredittkort gjennom Horde-appen, de har hele tiden jobbet aktivt mot sammenligningstjenester som Renteradar, og de nekter å svare på kundehenvendelser fra tjenester som Horde Plus. Disse handlingene peker mot en praksis som hindrer innovasjon, til skade for forbrukerne, snarere enn å fremme den.

Jeg forstår at store selskaper har et ansvar overfor sine aksjonærer og ønsker å beskytte sin markedsposisjon. Men det blir problematisk når dette går på bekostning av innovasjon og forbrukerrettigheter. Ingen steder er dette problemet større enn i banksektoren, hvor regulatoriske barrierer beskytter store etablerte aktører. Derfor er det essensielt at disse sakene får oppmerksomhet i media, slik at både publikum og politikere blir oppmerksomme på dem, og at konkurransetilsynet trer inn for å sikre et rettferdig og dynamisk marked.

Forbrukeren er den egentlige taperen i et lukket og beskyttet marked. Derfor er det avgjørende at startups fortsetter å utfordre etablerte strukturer, også i media, for å fremme innovasjon og forbrukerrettigheter.

Bakgrunn: Kronikk: Når gründere og næringsliv krangler, taper alle

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også