Finanstilsynet har mottatt flere rapporter om feil i innkrevingsprosesser

Finanstilsynet opplyser om at flere har fått for høye omkostninger og renter i inkassosaker. 
FEIL BELØP: For høye omkostninger og renter har ført til at flere inkassosaker har blitt behandlet feil det siste året ifølge Finanstilsynet. | Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
FEIL BELØP: For høye omkostninger og renter har ført til at flere inkassosaker har blitt behandlet feil det siste året ifølge Finanstilsynet. | Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ifølge Finanstilsynet har etaten mottatt rapporter fra flere finans- og inkassoforetak det siste året om at inndrivelsesprosessen i flere inkassosaker har blitt behandlet feil, skriver Finanstilsynet i en pressemelding. 

Kravene som ikke var betalt innen forfall skal ha blitt behandlet feil, ved at skyldnerne har blitt påført for høye omkostninger og renter. 

Tilsynet opplyser om at feilen blant annet er relatert til kredittkort, forbrukslån og bilfinansiering, og at selskapene er i ferd med å rette opp feilene. 

– Finanstilsynets oppfølgning og vurderinger er gjengitt i en samlet rapport som er sendt til de involverte foretakene, som inkluderer Fana Sparebank, KLP Banken AS, Nordea Bank Abp, Filial i Norge, Nordea Eiendomskreditt AS, Nordea Finans Norge AS, NorgesGruppen Finans AS, Sparebank 1 SR-Bank, Sparebanken Sogn og Fjordane, Sparebanken Sør, Sparebanken Vest, Intrum AS, Kredinor AS og Lowell Norge AS, skriver tilsynet i pressemeldingen. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også