Stort antall Andebu-kunder forsøkt svindlet

Advarer igjen mot å gi fra seg personlige opplysninger. 
Foto: KB Arkitekter AS
Foto: KB Arkitekter AS

Kommunikasjons- og markedssjef i Andebu Sparebank, Øyvin Hansen, forteller til Sandefjords Blad det denne uken har vært mer pågang fra kunder som melder om forøk på å få tilgang på kontoene deres.

– Jeg tror vi har fått rundt 20 telefoner fra kunder som har opplevd dette i dag. Det opplever vi som ganske mange. Jeg antar også at det er enda flere som har blitt forsøkt svindlet, for det er nok ikke alle som har kontaktet oss, sier han. 

Hansen forteller at de ser et mønster i forsøkene, og at banken tidlig på dagen gikk ut med en advarsel til kundene, hvor banken sto klar til å stenge kontoene til de som mente de kunne være utsatt for slike målrettede forsøk. 

– Vi gikk ut med advarselen før i dag i tilfelle det er flere som kan ha gitt ut info i god tro. Derfor vil vi gjerne at folk er obs og kontakter oss, slik at vi eventuelt kan stenge kontoer og gjøre tiltak som trengs.

– Vi er ikke helt sikre på hvordan de gjør dette. Men det virker som de for eksempel bruker telefonkatalogen på jakt etter folk som er våre kunder i Andebu. De går nok ut ifra at de fleste som bor her er kunder hos oss, sier Hansen.

Dette kommer i en periode hvor flere banker har gått ut med advarsler mot økt svindelaktivitet. Det er både forsøk på å lure til seg BankID og såkalt phishing-forsøk. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også