Kunde hos Totens Sparebank tappet for store beløper

Svindlerne utga seg for å være fra banken, økokrim og Eikas sikkerhetsavdeling. 
Foto: Totens Sparebank
Foto: Totens Sparebank

Denne uken ble kunden i Totens Sparebank kontaktet av det hun trodde var fra banken sin. De opplyste ifølge Oppland Arbeiderblad at kvinnen hadde blitt forsøkt svindlet og at banken, med hjelp fra økokrim og sikkerhetsteamet til Eika, skulle være behjelpelig med å få tilbake pengene som var svindlet. 

Det viser seg nå at mens kvinnen var på telefonen med svindlerne, forsøkte banken og deres sikkerhetsteam å nå henne på en annen linje, men kom ikke gjennom. 

Svindlerne fikk dermed lurt et større beløp over til en DNB-konto. Men her stoppe svindelen. 

– Dette høres ut som en veldig kjent framgangsmåte. De stresser kundene veldig, sier leder ved kundesenteret i Totens sparebank Camilla Kjelstad Forø til avisen. 

Hun forteller at hun er fornøyd med at banken klarer å stoppe slike svindler, men at de er på kundene for å informere om slike tilfeller. Mye av pengene forsvinner raskt ut av landet. 

– Vi jobber mye med å informere kundene våre om at de aldri må oppgi personlig informasjon over telefonen, men vi er et digitalisert samfunn som har høy tiltro til banker og myndigheter. Når noen ringer en kunde med et sånt budskap, så tror mange på dem. Og svindlerne lykkes fortsatt i noen tilfeller, sier hun.


Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også