Kommunikasjonstopp om DNB-sjefens TV-opptreden: – Det var direkte pinlig
I en kommentar i Kampanje, går daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Anne-Lise Mørch von der Fehr, hardt ut mot DNB, og bankens konsernsjef, Kjerstin Braathen.
Von der Fehr mener Braathen unnlot å svare på spørsmål om rentenivå og justeringer da konsernsjefen ble intervjuet på NRK, samme dag som DNB presenterte sine Q3-tall.
«Det var direkte pinlig å se konsernsjef for DNB, Kjerstin Braathen, skli unna spørsmål om justeringer og nivå på innskuddsrenten, selv når spørsmålet stilles gjentatte ganger på direkten i NRK Dagsrevyen,» skriver von der Fehr i kommentaren.
«Bankene er viktige samfunnsinstitusjoner. At toppsjefen for den største i landet ikke vil svare på spørsmål i møte med journalister, bidrar dessverre til å svekke tilliten i samfunnet vårt. En tillit som allerede er skjør som følge av andre skandaler den siste tiden,» skriver hun videre.
Westerveld svarer
Konserndirektør for kommunikasjon & bærekraft i DNB, Even Westerveld, sier til FinansWatch, at Mørch von der Fehr har helt rett i at DNB har et stort ansvar overfor bankens kunder og samfunnet for øvrig.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Han aviser at DNBs konsernsjef Kjerstin Braathen vrir seg unna.
– Hun har gitt en rekke intervjuer de siste ukene og svart på alle spørsmål vi har fått. Så er vi alltid ute etter å lære basert på tilbakemeldinger, slik at vi snakker om kompliserte temaer på en mest mulig forståelig måte.
Etterlatt inntrykk
Von der Fehr skriver at hun nå sitter igjen med et inntrykk av at Braathen ikke står inne for bankens forretningsmodell.
«Det er ikke forbudt å tjene penger, og DNB er som Norges største bank åpenbart populær. Kanskje nettopp derfor må vi kunne forvente at sjefen tør å svare på kritiske spørsmål om forretningsmodellen. Ingen er tjent med at toppsjefen vrir seg unna. Det etterlatte inntrykket nå er at DNBs konsernsjef ikke synes at forretningsmodellen hun står for, tåler offentlighetens lys.»
«Veldig krevende»
DNB har har den siste tiden måttet tåle kritikk i deler av media for å ikke justere innskuddsrentene like mye som utlånsrentene. Kritikken går ut på at banken dermed beriker seg på kundene når de har det som vanskeligst. DNB har også blitt kritisert for å ikke stille til debatt om kritikken.
Konserndirektør for personmarked i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, har uttalt til FinansWatch at kritikken oppleves som tøff.
– Jeg syns det er veldig krevende. Jeg opplever at vi ikke klarer å få godt nok frem at vi er konkurransedyktig, men vi anerkjenner også at vi må være mer proaktive overfor kundene våre. Vi ser at de som er i kontakt med oss er mer fornøyd enn de andre. Vi ser at de er fornøyd med de digitale tjenestene våre. Det er en generell bekymring i befolkningen rundt det økte rentenivået som folk opplever som tøft. Vi er kanskje symbolet på det, sa Spiten.
Relaterte artikler
Spiten om mediekritikken: – Opplever det som tøft
For abonnenter