Mener mediekritikken mot DNB er urimelig

Finansprofessor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Thore Johnsen, mener at bankens samfunnsoppgave er å tjene penger. 
Finansprofessor ved NHH, Thore Johnsen. | Foto: Marit Hommedal / NTB
Finansprofessor ved NHH, Thore Johnsen. | Foto: Marit Hommedal / NTB

DNB har den siste tiden blitt kritisert i deler av media for å ikke justere innskuddsrentene like mye som utlånsrentene. Kritikken går ut på at banken dermed beriker seg på kundene når de har det som vanskeligst. DNB har også blitt kritisert for å ikke stille til debatt om kritikken. 

I et intervju med Finansavisen, sier finansprofessor ved Norges Handelshøyskole, Thore Johnsen at kritikken av banken er urimelig. 

– DNB har en samfunnsoppgave, og det er å tjene penger. For samfunnet, og ikke bare for eierne. De skal gi lån og ta imot innskudd, og de skal gjøre det lønnsomt. Så er det selvfølgelig slik at de løper litt fortere i gangene når de skal dele ut brev om økte renter på utlån enn på innskudd. 

– Er det én ting som er sikkert, så er det at bankene taper når rentene stiger. Journalister og politikere mener det er motsatt, sier Johnsen til avisen. 

Tidligere har konserndirektør for personmarked i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, vært tydelig overfor FinansWatch om at det har vært tøft å lese om kritikken i media. 

– Jeg syns det er veldig krevende. Jeg opplever at vi ikke klarer å få godt nok frem at vi er konkurransedyktig, men vi anerkjenner også at vi må være mer proaktive overfor kundene våre. Vi ser at de som er i kontakt med oss er mer fornøyd enn de andre. Vi ser at de er fornøyd med de digitale tjenestene våre. Det er en generell bekymring i befolkningen rundt det økte rentenivået som folk opplever som tøft. Vi er kanskje symbolet på det, sa hun etter at bankens resultater for tredje kvartal ble lagt frem. 

Spiten fortalte at medieomtalen også har påvirket de ansatte. 

– De opplever det som veldig tøft. Spesielt fordi at man opplever at man i kundedialogen er en god rådgiver, har gode priser, er konkurransedyktig, og tar vare på kundene, og så leser kundene noe annet i mediene.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også