Tredobling av svindelsaker siden i fjor

Nå inngår SR-bank, sammen med flere andre banker, samarbeid med politiet for å bremse ned det økende antallet svindelsaker.
Sparebank 1 SR-Bank. | Foto: Øystein Byberg
Sparebank 1 SR-Bank. | Foto: Øystein Byberg

Fra juni og frem til i dag har det vært registrert 97 svindelsaker blant kundene til Sparebank 1 SR-bank, skriver Sandnesposten. På landsbasis har Sparebank 1 SR-Bank registrert at nesten 3.000 har blitt forsøkt svindlet, eller utsatt for svindel. Noe som er en tredobling siden i fjor. 

– Disse tallene viser en markant økning av svindelsaker fra tidligere år. Dette er noe vi merker godt, og det går ikke en eneste dag uten at en av våre kunder blir forsøkt svindlet, sier fagleder i SR-Bank, Marit Sola, til Sandnesposten.

Banksjef Merethe Stensland Bratland har merket seg en økende interesse for temaet blant kundene, samt at de får flere henvendelser fra folk som har blitt utsatt for svindel. På landsbasis har de registrert at nesten 3000 kunder har blitt forsøkt svindlet.

– Det er et økende trykk på svindel både blant kundene i Sandnes, og i min egen omgangskrets. Ukentlig får jeg forsøk på phishing i forbindelse med pakkeleveranses på mail og SMS, sier banksjef i SR-Bank Merethe Stensland Bratland til Sandnesposten. 

Sparebank 1 SR-Bank er en av flere banker som nå har inngått et samarbeid med politiet for å prøve å få ned antallet. På grunn av økningen skal også Økokrim opprette en egen etat etter økningen av digital svindel.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også