Epsi: Bulder til topps i årets kundetilfredshetsmåling

Årets Epsi-undersøkelse av kundetilfredsheten i norske banker viser et tydelig fall. Og med Sbanken ute av spillet er det for første gang på mange år en ny bank på toppen av listen. 
Administrerende direktør Simen Eilertsen i Bulder. | Foto: Bulder
Administrerende direktør Simen Eilertsen i Bulder. | Foto: Bulder

Årets Epsi-måling i privatsegmentet viser at Bulder Bank er banken med de mest fornøyde kundene. Mye har skjedd i den norske bankbransjen det siste året, endringer som påvirker bankopplevelser til kundene som blir berørt. 

Målingen viser at Sbanken for første gang siden 2004 ikke er på topp i Epsi sin bankstudie, og mange Sbanken-kunder peker på fusjonen med DNB som utslagsgivende. 

«Med en skår på 79,2 går Bulder Bank rett til topps i sin første Epsi-måling. Bulder Bank kan vise til kraftig kundevekst det siste året, men har klart å håndtere den store veksten på en meget god måte,» står det i rapporten. 

I bunnen av årets Epsi-måling finner vi DNB og Danske Bank. Tidligere i år ble det klart at Danske Bank trekker seg ut av personmarkedet i Norge, noe som en god del kunder ikke helt forstår konsekvensen av. Tilfredsheten blant Danske Bank sine kunder stuper med nesten 7 punkter i årets undersøkelse. 

DNB presterer nok en gang svakt i Epsi undersøkelsen: «De får gode tilbakemeldinger på deres digitale løsninger, og gjør det bra blant de yngre kundene, men totalinntrykket sett fra kundenes ståsted er at DNB fremstår som en dyr bank som er for passive overfor kundene.»

6000 personer og bedrifter er intervjuet til undersøkelsen. 

Dalende tilfredshet

I en årrekke har kundetilfredsheten i norske banker ligger på stabile og «ok» nivåer. Men et år preget av økt inflasjon, høyere renter, energikrise og økonomisk usikkerhet har ført til at husholdningene fått mindre å rutte med. Samtidig kan man lese om at bankene rapporterer om solid fortjeneste. 

«Målingen avdekker et tydelig fall i kundetilfredsheten, og at vi er mindre fornøyde enn på lenge. Studien viser ingen klare tegn til at kvaliteten på banktjenestene har blitt dårligere over det siste året, men kundene føler derimot at de får vesentlig mindre «bank for pengene» enn før,» skriver Epsi. 

Kundene tilskriver følgelig noe av skylden for svekket kjøpekraft på bankene, og mange har dessuten et inntrykk av at bankene er raskere til å sette opp utlånsrenten enn innskuddsrenten, noe som svekker tilliten og omdømmet til bankene. 

Best i bedriftsmarkedet

Handelsbanken får de beste tilbakemeldingene fra bedriftskundene sine. 

Ifølge undersøkelsen har «Handelsbanken hatt en god utvikling over flere år, og er i følge kundene spesielt gode på det relasjonelle. Handelsbanken og deres kunderådgivere er dyktige på å både forstå kundenes behov og den bransjen de opererer i, og fremstår totalt sett som enkel og pålitelig bank.

På motsatt side av spekteret befinner DNB seg, med en skår på 62,3. Den laveste banken har hatt i Epsi-målingens historie: «Selv om banken får gode tilbakemeldinger fra de store bedriftene, så er det mange små og mellomstore bedrifter som ikke føler at deres krav og forventninger blir møtt».

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også