DNB advarer mot svindelforsøk
– Det som kjennetegner denne svindelen, er at den er svært målrettet, profesjonelt utført, og at de kriminelle klarer å manipulere offeret til å overføre store summer selv, sier leder Sebastian C. Takle i DNBs Financial Cyber Crime Center (FC3) i en pressemelding.
Svindelen er en avansert form for «phishing» der kunden manipuleres til å tro at kontoen er tatt over av kriminelle. Kunder blir kontaktet på epost, SMS eller blir oppringt av en person som gir seg ut for å være en kundebehandler eller politiet. Offeret blir deretter manipulert til å tro at de må overføre penger fra egen konto.
– Det som er spesielt med disse sakene, er at de kriminelle opptrer svært troverdig. Vi har saker der de snakker engelsk, men også mange saker hvor de snakker godt norsk. I flere av sakene har det vært en kvinne involvert. Det har vi ikke sett så mye av tidligere og kan være med på å bygge tillit, sier Takle.
Svindelen retter seg i første rekke mot eldre kvinner. Det er kanskje fordi de kriminelle antar at disse har noe lavere digital kompetanse, ifølge Takle.
– Svindelen har vært vanskelig å stoppe fordi kundene gjør overføringene selv, og de går ikke til kontoer som allerede er flagget. Vi får stoppet det meste av bedrageriforsøk mot våre kunder, men det er viktig at alle blir oppmerksomme på at det er mye av dette for tiden, sier han.
Relaterte artikler
Bankkunde vant fram i «phishing»-sak
For abonnenter
Over 40 muldyr dømt i kjølvannet av Olga-bedrageriene
For abonnenter