Vipps-kunde ble utsatt for phishing og svindlet for 98 000 kroner

Finansklagenemnda mener at det ikke er grunnlag for å holde kortholder ansvarlig. 
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kontohaveren mottok en tekstmelding med lenke som tilsynelatende var fra Kredinor. Denne klikket hun på og la inn fødselsnummeret sitt. Deretter ble hun oppringt av noen som utga seg for å være fra Sparebank 1, som sa at hun var utsatt for svindel og at han skulle hjelpe henne med å sperre BankID og kort. Bankkunden fikk da tilsendt koder til sin telefon, som hun deretter godkjente. 

Allerede abonnent?Logg inn her

Les hele artikkelen

Få tilgang i 14 dager gratis. Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

Dette er inkludert i ditt prøveabonnement:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
  • Må inneholde minst 8 tegn, og inkludere tre av: Store bokstaver, små bokstaver, tall, symboler
    Skal inneholde minst 2 tegn
    Skal inneholde minst 2 tegn

    Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1720 kr per kvartal

    Start abonnementet ditt her

    Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger

    Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

    Del artikkel

    Meld deg på vårt nyhetsbrev

    Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

    Vilkår for nyhetsbrev

    Forsiden akkurat nå

    Les også