Danske Bank satser strategisk mot vekst i private banking

En del av Danske Banks nye strategi er at en mer digitalisert private banking-enhet sammen med nyansettelser skal skape vekst i det lukrative segmentet. 
Anne Buchardt er toppsjef for private banking i Danske Bank-konsernet. | Foto: Danske Bank
Anne Buchardt er toppsjef for private banking i Danske Bank-konsernet. | Foto: Danske Bank

Danske Bank fokuserer nå i mye større grad på private banking-området, og vil dermed investere massivt i å bygge opp en ny type «privatbank» for sine mest velstående kunder. Banken forventer at dette vil føre til vekst i området på rundt 7 prosent årlig. 

Dette sier Danske Banks globale leder for private banking, Anne Buchardt, i et intervju med vårt søskenmedie, FinansWatch Danmark.

– Vi investerer et større tresifret millionbeløp. Private banking er et svært attraktivt marked i Norden, derfor er det en av hjørnesteinene i vår strategi, ikke minst innen personkundeområdet. Det er bakgrunnen for at vi har etablert en ny global private banking-organisasjon, sier Buchardt.

Danske Banks globale private banking-enhet samler alle bankens privatbankavdelinger rundt om i verden under en paraply.

Den nye organisasjonen er ansvarlig for investeringsområdet på tvers av private banking og personkunder. Den vil levere investeringsprodukter og -systemer, og lage investeringstilbud og -tjenester, spesielt de som trenger forbedring digitalt, informerer hun.

Som en del av en ny strategi mot 2026, ønsker Danske Bank å investere «betydelig» i sin kompetanse innen datautnyttelse, samtidig som de bruker flere partnere. Konkret ønsker banken å øke sine investeringer i teknologi og det digitale området med omtrent 1,6 milliarder kroner.

– Ambisjonen for privatbank er å bygge en ny, moderne privatbank basert på det supersterke oppsettet med rådgivere og spesialistkompetanse som vi har i dag, kombinert med hele den digitale plattformen vi bygger for personkunder, sier Buchardt.

Personkunder refererer til alle bankens kunder, og det ekstra fokuset på private banking er en del av bankens nylig lanserte strategi, «Forward ’28». Danske Bank er ikke den eneste banken som de siste årene som har økt satsingen på privatbankområdet.

I 2022 kom 16 prosent av Danske Banks inntekter fra privatkundesegmentet i Norden tilsvarende 2,9 milliarder kroner. Banken offentliggjør ikke tall for ett spesifikt land, men sier at deres privatbankavdeling i Danmark er den største.

Nye produkter for nye kundetyper

Danske Bank ønsker at kundene i fremtiden skal bestemme hvordan de best vil bli betjent. For å oppnå dette vil det bli fokusert på flere alternativer innen mobilbank og nettbank, sammen med personlig rådgivning.

Buchardt lover at det vil være flere konkrete mobilbankalternativer for selvbetjening enn det er i dag. I tillegg har banken til hensikt å ha flere produkttilbud for privatbankkundene enn i dag.

– Vi ønsker å gi kundene våre enda flere produkter på hyllene. Innen investering har vi for eksempel relansert vårt porteføljelån, som gir kundene muligheten til å låne ut porteføljen sin. Det handler ikke nødvendigvis om å gire investeringene, men kan hjelpe med å sikre likviditet i perioder når finansmarkedene ikke går så bra, sier hun.

Buchardt mener at det er nødvendig å tilpasse privatbank til en moderne tid.

– Hvis vi kombinerer det digitale med tradisjonelle styrker, som er fundamentet i privatbank, tror vi at vi kan tilby kundene våre et helt annet nivå av proaktivitet, tilgjengelighet og valgfrihet, sier hun.

Bildet av den typiske privatbankkunden har endret seg, hevder Buchardt. Det betyr at banken må endre sitt tilbud for å gi velstående kunder muligheten til å betjene seg selv på farten. 

– Privatbankkundene i fremtiden vil stille helt nye krav. Disse kundene er ofte uavhengige entreprenørtyper eller høyt utdannede unge mennesker med arv. De ønsker mer hastighet, selv om personlig rådgivning fortsatt vil være en viktig del av privatbank, bemerker Buchardt.

Buchardt informerer om at Danske Bank har gjennomført grundige analyser av hva privatbankkundene ønsker mer av, og funnet ut at valgfrihet er det viktigste.

– Det vil være en konkurranseparameter i fremtiden, å kunne skape individuelle løsninger og valgfrihet i takt med at andre deler av samfunnet blir mer og mer digital, sier hun.

Hun avviser at endringen vil få privatbankkonseptet til å se mer ut som hvordan bankens andre kunder blir betjent.

– Det handler utelukkende om å gi kundene mer valgfrihet. De kan fortsatt velge å bli betjent personlig, som de har frem til nå, sier Buchardt.

Utvider avdelingen

Dette betyr også at bemanningen av ansatte innen private banking ikke vil bli redusert, selv om kundene vil kunne finne informasjon digitalt fremover, sier Buchardt. 

– Tvert imot har vi planer om å utvide våre kunderettede avdelinger i private banking. Det er ingen planer om å redusere bemanningen, sier hun.

Danske Bank har for tiden rundt 500 ansatte i privatbankavdelingen i Norden.

Buchardt avviser også ideen om at et økt digitalt fokus ville kreve en ny type ansatt med annen kompetanse.

– Det er mer et spørsmål om at vi får noen nye systemer, verktøy, og metoder for å samhandle med kunder. Som ansatte må vi tilpasse oss. Men kjerneoppgaven med å rådgi kunden, og kundeforholdet det bygger på, forblir stort sett det samme, sier Buchardt.

Lederen for Danske Banks globale privatbankenhet kom til banken tidligere i år etter en rekke år som landssjef for Danmark i Nordnet.

Artikkelen er skrevet av vårt søskenmedie FinansWatch Danmark og oversatt av Magnus Eidem.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også