Kjemper om milliardærkundene til Danske bank

Konkurrentene ringte ned gullkundene etter at nyheten ble kjent, ifølge Danske bank. 
Aleksander Ramløff Dahl har vært leder for Private banking i Danske bank i et snaut år. Nå kjemper konkurrentene om kundene hans. | Foto: Danske Bank/Sturlason
Aleksander Ramløff Dahl har vært leder for Private banking i Danske bank i et snaut år. Nå kjemper konkurrentene om kundene hans. | Foto: Danske Bank/Sturlason

Når danske bank har bestemt seg for å gå ut av det norske privatmarkedet, gjelder det også de styrtrike «private banking»-kundene. 

Disse vil bli nødt til å finne seg en ny bankforbindelse, og ifølge leder for Private banking i Danske bank, Alexander Ramløff Dahl, var konkkurentene tidlig ute med å forsøke å kapre de lukrative kundeforholdene. 

– Enkelte av kundene våre ble ringt av konkurrenter før lunsj samme dag som nyheten kom. En del av disse kommuniserte til oss at de opplevde det som upassende og i overkant, sier Dahl til E24.

Danske Bank har rundt 4.500 «Private Banking»-kunder i Norge, som tilsvarer om lag 8 prosent av markedet. Kunder må ha minst ti millioner kroner i fri kapital for å kvalifisere til Private banking.

En av de største aktørene i markedet, Formue, sier til E24 at mange av kundene kan velge å flytte på seg etter et salg, avhengig av hvem som blir kjøper. 

Etter at det ble kjent at Danske bank vil ut av det norske personmarkedet, har flere banker meldt seg på i kampen om bankens ansatte og kunder. DNB var tidlig ute med annonser rettet mot Danske bank-kunder i digitale medier, mens BN bank ser sitt snitt til å kapre Danske bank-ansatte i Trondheim

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også