Danske Bank har mindre markedsandel i Sverige enn i Norge – likevel velger banken å bli hos söta bror

– Årsaken til at vi har valgt å selge i Norge er at vi ikke føler at vi kan skalere virksomheten lønnsomt, det sier konsernsjef i Danske Bank, Carsten Egeriis. 
Konsernsjef i Danske Bank, Carsten Egeriis. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Konsernsjef i Danske Bank, Carsten Egeriis. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Ifølge analytiker Asbjørn Mørk i Danske Bank må en bank som en tommelfingerregel ha en markedsandel på over 10 prosent for å kunne være lønnsom. Privatporteføljen som Danske Bank ønsker å selge i Norge utgjør rundt 6 prosent av det norske markedet. I Sverige har Danske Bank kun 3 prosent markedsandel i personmarkedet – likevel velger banken å bli der, det skriver FinansWatch.dk.

Allerede abonnent?Logg inn her

Les hele artikkelen

Få tilgang i 14 dager gratis. Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

Dette er inkludert i ditt prøveabonnement:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
  • Må inneholde minst 8 tegn, og inkludere tre av: Store bokstaver, små bokstaver, tall, symboler
    Skal inneholde minst 2 tegn
    Skal inneholde minst 2 tegn

    Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1720 kr per kvartal

    Start abonnementet ditt her

    Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger

    Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

    Del artikkel

    Meld deg på vårt nyhetsbrev

    Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

    Vilkår for nyhetsbrev