Schjødt: Må svare på spørsmål fra egne klienter etter anklager

Advokatfirmaet Schjødt må forklare seg til egne klienter etter at anklager om milliontilbud fra tidligere Schjødt-toppsjef Erling Ueland ble kjent.
Advokatfirmaet Schjødts lokaler i Oslo. | Foto: Stian Olsen/AdvokatWatch
Advokatfirmaet Schjødts lokaler i Oslo. | Foto: Stian Olsen/AdvokatWatch

DN skrev 18. april at Klaveness Marine og selskapets toppsjef, Jon Christian Syvertsen, har klaget inn advokat Erling Ueland til Disiplinærnemnden for advokater. Bakgrunnen for klagen er et møte mellom de to i september i fjor, hvor Syvertsen ifølge klagen ble tilbudt en million kroner personlig for at Schjødt skulle få oppdrag. Nå må advokatfirmaet Schjødt svare på spørsmål fra egne klienter. 

– KLP er opptatt av å ha gode leverandører som opptrer redelig. Hvis det som har stått i DN stemmer, er det en alvorlig sak. Vi har snakket med Schjødt om saken og kommer til å følge videre med på utviklingen i den, sier kommunikasjonsdirektør Sissel Bjaanæs i Kommunal Landspensjonskasse (KLP), en av kundene til advokatfirmaet Schjødt, til DN.

Også Nordea er kunde av Schjødt, og har tatt kontakt i etterkant av medieomtalen av saken, for å få nærmere orientering om saken. 

– Nordea stiller høye krav til våre leverandørers forretningspraksis hva gjelder sosiale, etiske og miljømessige forhold. Nordea benytter Schjødt som en av flere leverandører av juridiske tjenester, skriver bankens kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen i en epost til DN. 

Schjødt avviser på sin side at noe galt har skjedd i saken.

– Som kjent gjelder dette en sak som står for Disiplinærnemnden, hvor de fremsatte beskyldningene er bestridt og grundig tilbakevist, sier Per Ristvedt, advokat og presseansvarlig partner i Schjødt til DN. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også