Instabank: Boliglån utgjør en stadig større del av porteføljen

Varsler satsing satsing mot små og mellomstore bedrifter for å få maks avkastning på kapitalen.
Administrerende direktør Robert Berg i Instabank varsler at banken vil satse på bedriftsmarkedet som et tillegg til dagens portefølje. | Foto: Sebastian Holsen
Administrerende direktør Robert Berg i Instabank varsler at banken vil satse på bedriftsmarkedet som et tillegg til dagens portefølje. | Foto: Sebastian Holsen

Sterk utlånsvekst for Instabank gjennom de siste 12 månedene gjorde at totale inntekter for første gang passerte 100 millioner kroner i et kvartal. Dette til tross for at boliglån - der renten er lavere enn for forbrukslån - utgjør en voksende andel av utlånsporteføljen.

Banken har klart å holde kontroll på kostnadene i perioden, og driftskostnadene i 1. kvartal ble noe lavere enn i 1. kvartal 2022. 

Dette gir et resultat før skatt på 31,6 millioner kroner. Dette er en forbedring på 6,4 millioner kroner samme periode i fjor. Totale renteinntekter økte med 30 millioner kroner sammenlignet med 1. kvartal 2022, og endte på 121 millioner norske kroner.

Utlånstapene er noe lavere enn samme periode i 2022. Tap på utlån i 1. kvartal ble 30,8 millioner kroner, ned fra 32 millioner i 2022. 

Varsler satsing mot bedriftsmarkedet

Nå varsler Instabank at de i løpet av 2023 kommer til å lansere et produkt rettet mot bedriftsmarkedet for små og mellomstore bedrifter. 

- Dette er en nisje hvor få banker har et tilbud, og hvor det er mulig å skape høy lønnsomhet for en ny, heldigital aktør. Vår organisasjon har også tidligere vist at den evner å gripe nye muligheter og levere vekst og lønnsomhet raskt, sier administrerende direktør Robert Berg i Instabank i en pressemelding i forbindelse med kvartalsresultatet.

Tanken er at satsingen i bedriftsmarkedet skal komplettere den opprinnelige satsingen på forbrukslån, som for to år siden ble supplert med boliglån.

- Både vår geografiske fordeling på Norge, Finland og Sverige, samt nye produktkategorier som bedriftslån, gir oss gode muligheter til å styre tilgjengelig kapital og markedsføring til de markedene som til enhver tid gir best lønnsomhet, sier Berg.

Vekst i boliglån

Instabank er mest eksponert mot det norske markedet, med 3,3 milliarder av sine samlede utlån her. Så kommer Finland med 1,9 milliarder kroner og Sverige med 93 millioner i totale utlån. 

I dag består litt over 60 prosent av Instabanks utlånsportefølje av usikrede lån, mens litt under 40 prosent er boliglån. Dette er en vesentlig omfordeling fra 1. kvartal 2022, da andelen boliglån var på litt over en firedel. Det siste året har mesteparten av utlånsveksten kommet i boliglån, en økning fra 1,1 til 1,9 milliarder kroner av totalt utlånsvolum på 5,1 milliarder. 

Utlånsveksten i første kvartal er på 438 millioner kroner, med totalt utlån på fem milliarder kroner ved utgangen av første kvartal. Av dette er 207 millioner kroner boliglån, mens usikrede lån utgjør 232 millioner kroner. Av økningen i usikrede lån skyldes 145 millioner kroner endringer i valutakurser. 

Berg mener utlånsveksten i første kvartal viser at det er realistisk for Instabank å nå målet om utlånsvekst på en milliard i løpet av 2023. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også