Marjamaa fornøyd med satsning på innskudd

Randi Marjamaa er fornøyd med å ha tatt markedsandeler innen kontosparing mot slutten av fjoråret, men skulle samtidig ønske de hadde kapasitet til høyere utlånsvekst. 
Direktør for personmarked i Nordea Norge, Randi Marjamaa er glad før økte markedsandeler innen kontosparing, men skulle ønske hun hadde flere rådgivere til å ta unna lånesøknadene i fjerde kvartal. | Foto: Nordea
Direktør for personmarked i Nordea Norge, Randi Marjamaa er glad før økte markedsandeler innen kontosparing, men skulle ønske hun hadde flere rådgivere til å ta unna lånesøknadene i fjerde kvartal. | Foto: Nordea

Nordea-konsernet la torsdag frem sine resultater for fjerde kvartal 2022. Det rapporteres ikke i detalj for den norske virksomheten, men direktør for personmarked i Norge, Randi Marjamaa, forteller om høy aktivitet på de norske kontorene. 

Blant annet trekker hun frem satsningen på innskudd som vellykket. Nordea valgte rundt sommeren i fjor å øke innskuddsrentene på utvalgte kontoprodukter for å tiltrekke seg flere sparekunder. Den oppgitte årsaken var at uro i aksjemarkedene «vekker kontoprodukter til live». 

– Vi er fornøyde med innskuddsveksten i Norge. Samlet sett er den på 12 prosent det siste året for alle kundekategorier. Vi har også tatt markedsandeler på området, sier Marjamaa til FinansWatch.

Hos Nordea merker de at også andre spareprodukter enn kontosparing har våknet til liv igjen etter at inflasjon, rentehevinger og strømpriser gjorde mange usikre på fremtiden i fjor. 

– Mange har fremdeles buffer etter pandemisparingen. Vi hadde en positiv nettoflyt av midler til alle spareprodukter i fjerde kvartal og mange har også begynt å investere igjen etter at uroen tidligere på året har dempet seg for mange, sier Marjamaa. 

Måtte ansette

På utlånssiden var ikke veksten helt slik banken skulle ønske. I personmarkedet var 12-månedersveksten 1 prosent i fjerde kvartal. 

– Etter at usikkerhet rundt strømpriser og renter kom inn som faktorer i andre halvår merket vi en demping i utlånsveksten. Samtidig har etterspørselen holdt seg høy og vi har ikke hatt kapasitet til å ta imot så mange kunder som vi hadde ønsket oss. Vi måtte ansette flere medarbeidere for å ta unna etterspørselen, sier Marjamaa.

Hun merker at etterspørselen har tatt seg opp igjen etter nyttår.

– Det er noe som skjer i markedet nå, enten det skyldes utlånsforskriften eller at forbrukerne føler seg tryggere på fremtiden, for vi ser en god aktivitet i markedet. I januar hadde vi 6 prosent vekst i etterspørselen etter finansieringsbevis sammenlignet med ett år siden, sier Marjamaa. 

Nordea har lagt inn mye innsats på tilgjengelighet og responstid mot kunder og Marjamaa sier de opplever å være både konkurransedyktige og attraktive blant lånekundene.

– Dere tilbakeførte tapsavsetninger i fjerde kvartal, men hvordan vurderer dere situasjonen fremover?

– Vi tilbakeførte noe avsetninger vi gjorde under pandemien nå. Men det er jo normalt å vurdere dette før hver periode og vi kommer til å gjøre avsetninger fremover. Vi vet det vil komme nedbemanninger og det tar vi høyde for, sier Marjamaa. 

Ikke bare pris lenger

Nordea har merket en liten endring i konkurransen bankene imellom den siste tiden. 

– Konkurransen er som alltid sterk og god i personmarkedet, som normalt etter rentehevinger. Men vi merker at vi nå vinner kunder på annet enn pris, for eksempel digitale løsninger, sier Marjamaa. 

Selv om flere av personkundene nå har fått et klarere bilde av økonomien sin fremover er det mange som ønsker personlig rådgivning nå enn da renten var lav. 

– Vi merker at gode digitale løsninger har gjort at nett- og mobilbank gjør at kunde føler seg nærmere banken enn før. Samtidig har vi hatt en økning på 30 prosent i digitale kundemøter. Dette er noe som mange omfavnet under pandemien, men nå søker de seg til en rådgiver av andre årsaker. Det er flere nå som ønsker en rådgivningsbank fremfor en digitalbank, sier Marjamaa. 

Suksess med digitale møter mellom rådgivere og kunder gjør imidlertid ikke at Nordea vil revurdere filialstrategien sin. 

– Vi kommer til å opprettholde den tilstedeværelsen vi har i regionene, selv om vi ikke har så mange fysiske kundemøter lenger. Filialer har ikke en kostnadsbase som er så høy at vi må stenge kontorer. De digitale møtene gjør at rådgiverne våre kan ha møter med kunder i en helt annen region. Dette har vi jobbet med i flere år og føler vi har tett forståelse av de lokale markedene selv om rådgiver og kunde ikke sitter i samme region, sier Marjamaa. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også