FinansWatch

SpareBank 1 SMN opplever kraftig økning i svindelforsøk

Banken har opplevd en kraftig økning i digitale svindelforsøk rettet mot bankens kunder de siste dagene, og det er spesielt en metode som skiller seg ut.

Foto: Sparebank 1 SMN (begge)

– Både fysiske personer og norsktalende robotstemmer ringer med norsk uttale, og utgir seg for å være fra banken, sier kommunikasjonssjef i SpareBank 1 SMN, Eirin Sørensen Røkke, til MN24.

De siste dagene har SpareBank 1 SMN opplevd en kraftig økning i digitale svindelforsøk rettet mot bankens kunder, skriver MN24. Ifølge banken bruker svindlerne blant annet norsktalende robotstemmer for å lure kundene.

– Målet deres er å få kundene til å oppgi sensitive opplysninger som BankID, passord, koder eller lignende, sier Sørensen.

Sørensen understreker at begge variantene er ren svindel, men det er varianten med forhåndsinnspilt robotstemme som sirkulerer mest for tiden.

I mange av disse tilfellene blir det også sendt ut SMS/e-post hvor svindlerne hevder det er mistenkelige korttransaksjoner med kundenes kort, eller at det er behov for bekreftelse for å få gjennomført en internasjonal transaksjon.

DNB advarer mot helautomatisert banksvindel

SpareBank 1 advarer om nye svindelforsøk  

Mer fra FinansWatch

– Bulder Bank skal alltid vera ein utfordrar

– Vi skal halde på utfordrarposisjonen og vil heile tida søkje etter nye måtar og løyse kundane sine utfordringar på, seier direktør i Bulder Bank, Torvald Kvamme, til FinansWatch.

– Det har vært et sterkt kvartal

Det var en svært fornøyd konsernsjef som la fram kvartalsresultatene til Sparebank 1 SMN i går. – Av sparebankene tror jeg vi topper avkastningstabellen, sa Jan-Frode Janson.

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch