SpareBank 1 SMN opplever kraftig økning i svindelforsøk

Banken har opplevd en kraftig økning i digitale svindelforsøk rettet mot bankens kunder de siste dagene, og det er spesielt en metode som skiller seg ut.
Foto: Sparebank 1 SMN (begge)
Foto: Sparebank 1 SMN (begge)

– Både fysiske personer og norsktalende robotstemmer ringer med norsk uttale, og utgir seg for å være fra banken, sier kommunikasjonssjef i SpareBank 1 SMN, Eirin Sørensen Røkke, til MN24.

De siste dagene har SpareBank 1 SMN opplevd en kraftig økning i digitale svindelforsøk rettet mot bankens kunder, skriver MN24. Ifølge banken bruker svindlerne blant annet norsktalende robotstemmer for å lure kundene.

– Målet deres er å få kundene til å oppgi sensitive opplysninger som BankID, passord, koder eller lignende, sier Sørensen.

Sørensen understreker at begge variantene er ren svindel, men det er varianten med forhåndsinnspilt robotstemme som sirkulerer mest for tiden.

I mange av disse tilfellene blir det også sendt ut SMS/e-post hvor svindlerne hevder det er mistenkelige korttransaksjoner med kundenes kort, eller at det er behov for bekreftelse for å få gjennomført en internasjonal transaksjon.

DNB advarer mot helautomatisert banksvindel

SpareBank 1 advarer om nye svindelforsøk  

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også