SpareBank 1 advarer om nye svindelforsøk

Bankalliansen har fått flere henvendelser fra kunder som har fått falske SMS-er fra svindlere som utgir seg for å være banken.
Den falske SMS-en kommer fra avsenderen «varsling», og inneholder en lenke til et falsk nettsted, som etterligner nettbankinnlogging med BankID. | Foto: Skjemdump SpareBank
Den falske SMS-en kommer fra avsenderen «varsling», og inneholder en lenke til et falsk nettsted, som etterligner nettbankinnlogging med BankID. | Foto: Skjemdump SpareBank

– Det er rapportert om ulike typer svindelforsøk, både på SMS og e-post. Felles for de ulike svindelforsøkene er at de prøver å få kunder til å gi ut personlig informasjon som bankID-koder, passord, kortinformasjon og annen sensitiv informasjon, opplyser SpareBank 1-alliansen.

Også i 2020 hadde SpareBank 1 i likhet med flere andre banker problemer med svindlere som utga seg for å være banken. Denne gangen har kundene fått falske SMS-er om at kontoen har blitt sperret.

– Trykker du på lenken i SMS-en, blir man sendt inn på en side som ser ut som vår innlogginsside i mobilbanken. Her får man en beskjed om å logge inn med bankID, før en blir sendt videre til et skjema der de ber om kortinformasjon. Med dette har svindlerne tatt kontroll over mobilbank og bankkort, opplyser SpareBank 1.

Fisking (phishing) etter informasjon, slik som passord, kortinformasjon og personopplysninger er en velkjent trussel som ofte foregår på e-post. Men phishing via SMS, såkalt SMiShin blir også stadig mer vanlig, og slike svindelmeldinger inneholder ofte en lenke til en nettside hvor svindlerne prøver å samle inn kundenes private informasjon.

Kommunikasjonssjef i SpareBank 1 Utvikling, Tone Mesna, fortalte til FinansWatch i høst at personer med onde hensikter ønsker å få størst mulig nedslagsfelt og at de derfor forsøker å svindle kundene via de digitale flatene. Hun understreket også at banken jobber både proaktivt og reaktivt for å hjelpe bankkundene med å unngå å bli svindlet,

– Det er selvsagt svært trist å se at bankkunder blir forsøkt svindlet. Derfor jobber vi aktivt med å spre informasjon til bankkundene om hva man kan gjøre for å unngå å bli svindlet, samt å informere ekstra målrettet i perioder med høy svindelaktivitet, sa Mesna til FinansWatch.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også